اخبار
ﺳﻪشنبه، 19 مهر 1401
آغاز «هفتۀ ملّی کودک» از ۲۰ مهر ماه

آغاز «هفتۀ ملّی کودک» از ۲۰ مهر ماه

 

«هفتۀ ملی کودک» از بیستم مهرماه ۱۴۰۱ با شعار «حال خوشِ کودکی، رنگِ خوشِ زندگی» آغاز می‌شود.

 

 

به گزارش ایسنا، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 12 مهر ماه درباره شرایط و نحوۀ برگزاری برنامه‌های این هفته این‌طور توضیح داد: برنامه‌های هفته ملی کودک در ۳۱ استان و در بسیاری از شهرها، شهرستان‌ها و مناطق برگزار خواهد شد. شورای سیاست‌گذاریِ هفته ملی کودک، متشکل از همه‌ی دستگاه‌هایی است که در این مرکز فعالیت دارند.
همچنین مراکز کودکستانی و دیگر دستگاه‌های فعال در این هفته، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند. برنامه‌های این هفته برای همه‌ی سطوح با در نظر گرفتنِ تفاوت‌ها و تنوع برای کودکان و نوجوانان آماده شده است. شرح مختصر برنامه‌ها بدین‌صورت است:افتتاحیه هفته ملی کودک و نوجوان، نمایشگاهی از فعالیت‌های کانون‌وپرورش فکری (با ارائۀ ۶۰ نوع فعالیت باتوجه به اقتضائات‌ِ کودکان‌)، برگزاری کارگاه‌های ادبی، فرهنگی و هنری در کانون به‌مناسبتِ تلاقیِ «هفتۀ کودک» و «هفتۀ وحدت»، اجراهای صحنه‌ای مانند تئاتر، نقالی و...،اجرا و برگزاری چندین برنامه‌ در پارک لاله تهران، برگزاری چند کنفرانس با موضوع کودک و نوجوان، رسانه و توسعۀ پایدار، برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزۀ کودکان، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارگردانان و با موضوعِ بررسی فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره»، نمایشِ برترین آثار نقاشی سال ۲۰۲۰،دیدار با نویسندگان، شاعران و تصویرگران حوزه‌ی کتاب، معرفی کتاب‌های کانون با شخصیت‌های عروسکی، برگزاری کارگاه آموزش عروسک‌سازی، برگزاری میزهای بازی، نمایش عروسک‌های نمدی در حوزه معاونت تولید، برپاییِ میزِ مشترک با دیگر حوزه‌ها، نمایش آنلاین فیلم سینمایی، فیلم‌تئاتر و انیمیشن در پُرتال کانون، عیادت از کودکان بیمار و بستری در بیمارستان، حضور تماشاخانه‌های سیّار در مناطق محروم،برگزاری جشنوارۀ ملّی قصّه‌گویی در اغلب استان‌ها، برگزاری نمایشگاهی آنلاین از آثار مربیّانِ کانون.
مدیرعامل کانون پرورش فکری در ادامه گفت: در هفتۀ ملی کودک، مراکزِ کانون به‌صورت رایگان عضو می‌پذیرد و کانون‌های زبان نیز تخفیفاتی را لحاظ خواهند کرد.
او به دیگر برنامه‌هایی که بزرگسالان را مخاطب قرار می‌دهد، مانند نشست‌های علمی، ترویجی و هم‌اندیشی با نویسندگانِ حوزه کودک، که در این بازه برگزار خواهند شد نیز اشاره کرد.
او همچنین بیان کرد: تعداد اعضای فعالِ کانون تا پایان شهریورماه ۲۲۰ هزار نفر تخمین می‌شود. در سطحِ کشور نیز یک‌هزار مرکزِ کانون وجود دارد که در حوزه‌های فرهنگی، ادبی و هنری برای مخاطب کودک در نظر گرفته می‌شود و  هفتۀ ملی کودک آغازگرِ برنامه‌های این نهاد در طول سال‌ِ پیشِ رو خواهد بود و تلاش بر این است که برنامه‌ها استمرار یابند.
محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون در ادامه اقدامات کانون را این‌طور شرح داد: فیلم و تئاتر از ابزارهایی‌ست که کانون به کار می‌گیرد. بناست در هفتۀ ملی کودک، کانون هفت فیلم و هفت تئاتر را به‌صورت رایگان و مجازی در پُرتال منتشر کند. همچنین قرار بر این است تماشاخانه‌هایی سیّار به مناطق کم‌برخوردار و مرزی بروند و به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری، از جمله بازی و گیم بپردازند. این برنامه مخصوصِ مناطقی‌ست که پایگاه‌های ثابتی ندارند.

منبع: ایسنا