اخبار
یکشنبه، 09 بهمن 1401
تصویربرداری از قلب بوسیله یک حسگر پوشیدنی

تصویربرداری از قلب بوسیله یک حسگر پوشیدنی

محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو از توسعه یک حسگر پوشیدنی دارای قابلیت نظارت و تصویربرداری از قلب، خبر داده‌اند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، این حسگر پوشیدنی فراصوت تقریبا به اندازه یک تمبر پستی است و تا ۲۴ ساعت قابل استفاده است و حتی در هنگام ورزش شدید نیز کار می‌کند. این حسگر جدید نظارت بر قلب می‌تواند تصاویری از این اندام را در حین انجام کارهای روزمره فرد در اختیار پزشکان قرار دهد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو می‌گویند، این دستگاه از فناوری فراصوت برای ارزیابی ساختار و عملکرد قلب استفاده می‌کند. بیماری‌های قلبی عروقی قاتل شماره یک افراد در جهان هستند و سالانه حدود ۱۸ میلیون قربانی می‌گیرند. این حسگر می‌تواند از حملات قلبی یا سکته جلوگیری و خطرات را زودتر شناسایی کند.

پروفسور «شنگ ژو» رهبر پروژه، در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: این فناوری به هر کسی امکان می‌دهد از تصویربرداری فراصوت در هر حالتی استفاده کند.

مانیتورهای سنتی قلب خیلی بزرگ هستند

در حال حاضر، اکوکاردیوگرام - معاینات فراصوت قلب - به تکنسین‌های بسیار آموزش دیده و دستگاه‌های بزرگ نیاز دارد. یک الگوریتم هوش مصنوعی به این حسگر جدید کمک می‌کند تا میزان خون پمپاژ شده به قلب کاربر را اندازه‌گیری کند. بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی به این دلیل ایجاد می‌شوند که خون کافی از طریق اندام پمپاژ نمی‌شود و این مشکلات اغلب تنها زمانی آشکار می‌شوند که بدن در حرکت باشد.

اسکن قلب، سلامت قلب در درازمدت را ارزیابی می‌کند، مشکلات را در صورت بروز تشخیص می‌دهد و از بیماران بدحال مراقبت می‌کند. این حسگر پوشیدنی و غیرتهاجمی جدید، اطلاعات در لحظه‌ای را درباره فعالیت پمپاژ قلب - حتی زمانی که فرد در حال ورزش است - ارائه می‌کند.

این دستگاه از امواج فراصوت برای ثبت مداوم تصاویر از چهار حفره قلب در زوایای مختلف استفاده می‌کند و یک سیستم نیز با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کند.

این دستگاه همچنین تصاویر بسیار بهتری با وضوح و کنتراست بالاتر نسبت به روش‌های غیرتهاجمی موجود ارائه می‌دهد

محققان اظهار کردند: این دستگاه را می‌توان با حداقل محدودیت برای حرکت افراد به قفسه سینه افراد وصل کرد، حتی یک ضبط مداوم از فعالیت‌های قلبی قبل، حین و بعد از ورزش را فراهم می‌کند.

بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در میان سالمندان است و همچنین اخیرا به دلیل رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن در بین جوانان شیوع بیشتری پیدا کرده است. علائم بیماری‌های قلبی گذرا و غیرقابل پیش‌بینی هستند و این امر تشخیص آنها را سخت می‌کند. از سویی این امر تقاضا برای توسعه فناوری‌های نظارتی پیشرفته‌تر، غیرتهاجمی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر مانند تصویربرداری طولانی‌مدت از قلب را افزایش داده است.

در حال حاضر، این حسگر از طریق کابل به رایانه متصل می‌شود و رایانه داده‌ها را به طور خودکار دانلود می‌کند. با این حال، محققان این مطالعه قبلا یک مدار بی‌سیم را توسعه داده‌اند که برای استفاده بالینی مناسب‌تر است. پروفسور ژو قصد دارد این محصول را از طریق شرکت اسپین-آف« Softsonics»، روانه بازار کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله «نیچر»(Nature) منتشر شد.

منبع: ایسنا