اخبار
دوشنبه، 17 خرداد 1395
پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم 82 درصد است

پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم 82 درصد است


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هر مدرسه برای رسیدن به سند تحول باید طرح تعالی مدیریت را دنبال کند.

 

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا منطقه لرستان، علی زرافشان در نشست مدیران آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌های لرستان که در محل سالن علامه طباطبایی تربیت معلم برگزار شد با بیان اینکه تعالی و پیشرفت یک مسیر بدون پایان است و آموزش و پرورش کشور ما در نقطه‌ای قرار دارد که باید از کیفیت و ارتقای کیفیت از لحاظ پوشش آموزشی برخوردار باشد، اظهار کرد: در حال حاضر در دوره ابتدایی 100 درصد، دوره متوسطه اول 94 و در دوره متوسطه دوم 82 درصد پوشش آموزشی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه به سمت تولید بسته‌های آموزشی، اجرای کمک‌های آموزشی و بسته‌های آموزشی معلمان حرکت کردیم تا همه به آموزش یکسان در کل کشور دسترسی داشته باشند، افزود: هم اکنون بیش از 70 درصد فرهنگیان دارای تحصیلات کارشناسی و ارشد هستند و این نشان از ذخیره کارشناسی و دانش علمی آنان دارد تا بر مبنای این ذخیره علمی به دنبال بهبود کیفیت آموزش و پرورش باشیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه براساس ساختار 3-3-6 تغییر گسترده در آموزش و پرورش انجام شد که این همراه با تغییر محتوا، جابجایی نیروی انسانی بوده است، افزود: این تغییرات توجه به کیفیت را طلب می‌کند.
وی گفت: هنگامی که فرآیند یادگیری و یاددهی دچار تحول شد و ارتقای کیفیت پیدا کرد در آن زمان می‌توانیم بگوییم نظام تعلیم و تربیت تغییر یافته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در فصل چهارم سند تحول بنیادین چشم‌انداز نظام تعلیم و تربیت در افق 1404 ترسیم شده است، افزود: در فصل چهارم این سند، مدرسه در افق 1404 تبیین شده که برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز باید آن را در درون مدرسه جستجو کرد.
وی با اشاره به اینکه مدرسه کانون اصلی تحول در هر نظام و تعلیم و تربیت است، بیان کرد: باید ارتقای کیفیت و بهبود آموزش را در راستای این سند دنبال کنیم و مدرسه باید برخوردار از قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بوده و مدیریتی داشته باشد که به استقبال تصمیم‌ها می‌رود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مدرسه در افق چشم‌انداز مدرسه‌ای که دارای مدیریت، ظرفیت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری باشد؛ مدرسه باید مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت‌جو باشد.
زرافشان با بیان اینکه مدرسه تنها کانون مهم است که دارای نظام تصمیم‌گیری برای تغییر در محله است، گفت: در حال حاضر 8000 مدرسه در طرح تعالی مدیریت آموزش و پرورش در نظر گرفته شدند و هر مدرسه‌ای برای رسیدن به سند تحول باید طرح تعالی را دنبال کند.
وی ادامه داد: انتخاب مدیران باید در یک فرآیند(یادگیری، یاددهی و تعامل) باشد نه در یک نقطه و چنانچه انتصاب مدیران براساس این فرآیند باشد حتماً شایسته سالاری در انتخاب مدیران اعمال شده است.
زرافشان با اشاره به اینکه نسبت به تشکیل دبیرخانه و پایگاه گروه‌های آموزشی مدیران اقدام کرده‌ایم، اظهار کرد: ارتقای مدیریت مدرسه با تبادل اندیشه و تجربه است. برش استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای برای توزیع متوازن منابع ایجاد شده و در لرستان گام‌های خوبی برداشته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین و در هدف عملیاتی شماره 21 آمده است بازنگری و بازمهندسی ساختاها، رویه‌ها و روش‌ها اهدف عملیاتی هستند تا اهداف کلان را محقق کنند، بیان کرد: در آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه هدایت تحصیلی بر اساس 4 عامل امکانات، نیاز، استعداد و علاقه انجام می‌شود و متوسطه دوره نیمه تخصصی آموزش و پرورش است.


منبع: ایسنا