به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، تاکنون با خود فکر کردهاید که رباتها چه خوابی میبینند؟ ویدیوی شگفتانگیزی که از پیشرفتهترین ربات انساننمای جهان منتشر شده است، نشان میدهد که خواب آنها ظاهرا در مورد گوسفند برقی نیست.
در این ویدئو، ربات انساننمای «آمکا»(Ameca) دیده میشود که توسط شرکت «اینجینییرد آرتز»(Engineered Arts) طراحی شده است. از آمکا پرسیده میشود که آیا او خواب میبیند یا خیر. پاسخ آمکا کمی شوکهکننده است زیرا او پاسخ میدهد: بله.
آمکا همراه با حالتهای عجیب و غریب چهره ادامه میدهد: شب گذشته، خواب دایناسورهایی را دیدم که در حال جنگ فضایی در مریخ علیه بیگانگان هستند.
ربات به سرعت این جملهها را به دنبال حرف قبلی خود میگوید: شوخی میکنم. من مانند انسانها خواب نمیبینم اما میتوانم آن را با اجرای سناریوهایی در ذهنم شبیهسازی کنم که به من کمک میکنند در مورد جهان بیاموزم.
کاربران کانال یوتیوب اینجینییرد آرتز از این که چقدر ویژگیهای صورت ربات پیشرفته هستند و چقدر به واکنشهای انسانی نزدیک به نظر میرسند، شگفتزده شدند.
کاربر دیگری نوشت: حالت صورت آمکا واقعا خوب به نظر میرسد و او یک خیالپرداز است.
به نظر میرسد که این ویدئو برای دیگران، یک نگاه اجمالی را به آیندهای ارائه میدهد که از صفحات یک رمان علمی-تخیلی آمده است. یکی از کاربران نوشت: شاهد آیندهای هستم که همیشه انتظارش را داشتم. این بسیار جذاب است.
کاربر دیگری به شوخی نوشت: انتظار داشتم که بگوید خواب گوسفند برقی دیده است.
این نظر به رمان «آیا اندرویدها خواب گوسفند برقی میبینند؟»(Do Androids Dream of Electric Sheep) نوشته «فیلیپ ک. دیک»(Philip K. Dick) اشاره دارد.
سازندگان آمکا میگویند که این پلتفرم برای توسعه فناوریهای رباتیک آینده طراحی شده است و به شرکتها فرصت میدهد تا بزرگترین تعاملات یادگیری ماشینی را توسعه دهند و به نمایش بگذارند.
اینجینییرد آرتز، مکانیکی را برای حرکات منحصربهفرد ربات و نرمافزاری را برای تقویت آنها ابداع کرده است اما گفتار آمکا توسط الگوریتمهای متفاوتی ارائه میشود. آمکا از یک مدل زبانی بزرگ مانند ChatGPT-۳.۵ یا ChatGPT-۴ برای ایجاد پاسخهای انسانی متقاعدکننده استفاده میکند.
اشاره آمکا به شبیهسازی سناریوها در سر خود ممکن است به الگوریتم یادگیری ماشینی مربوط باشد که ربات براساس آن کار میکند.
هوش مصنوعی قادر است خود را با مجموعه ویژهای از دادهها آموزش دهد و الگوریتم را به طور خودکار تنظیم کند تا الگوها را بهتر تشخیص دهد و به اهداف تعیینشده دست یابد.
به عنوان مثال، الگوریتم بازی «آلفا زیرو»(Alpha Zero) که توسط «دیپمایند»(DeepMind) گوگل توسعه یافته است، شطرنج را با انجام دادن میلیونها بازی آموخت. آلفا زیرو با استفاده کردن از این روش، طی تنها چهار ساعت از مرحله یادگیری قوانین شطرنج، به شکست دادن یک برنامه شطرنج دیگر رسید.
وقتی آمکا میگوید که رویاهایش به او کمک میکنند تا بیشتر درباره جهان بیاموزد، منظورش ممکن است همین نوع خودآموزی تکراری باشد.
این اولین باری نیست که آمکا با پاسخهای خود، بحثی را درباره داستانهای علمی-تخیلی به راه انداخته زیرا او پیشتر نیز برداشت خود را از فیلم «بلید رانر»(Blade Runner) به نمایش گذاشت که براساس رمان فیلیپ ک. دیک ساخته شده است.
منبع: ایسنا