اخبار
ﺳﻪشنبه، 02 مرداد 1403
آزمایش‌های زمینی روی پیشران استارلاینر به پایان رسید

آزمایش‌های زمینی روی پیشران استارلاینر به پایان رسید

مهندسان بوئینگ و ناسا آزمایش‌های زمینی را بر روی پیشران فضاپیمای استارلاینر که به نوعی در فضا گیر کرده است، به پایان رساندند. اکنون آنها داده‌های زیادی دارند که قبل از اینکه خدمه بتوانند به خانه بازگردند، باید بررسی کنند.

به گزارش ایسنا، مهندسان بوئینگ و ناسا بخش اعظمی از ماه گذشته را صرف آزمایش‌های زمینی بر روی پیشران سیستم کنترل واکنش استارلاینر(RCS) کردند تا شناخت بهتری از آنچه از اوایل ماه ژوئن تاکنون مانع از بازگشت استارلاینر از ایستگاه فضایی به زمین شده است، داشته باشند و در نهایت این بررسی را به پایان رساندند.

شرکت بوئینگ در آخرین به‌روزرسانی خود گفت که تیم‌ها توانسته‌اند تخریب پیشران تجربه شده توسط استارلاینر را شبیه‌سازی کنند و اکنون در حال بررسی همه داده‌ها هستند، اما همچنان تاریخ بازگشت بوچ ویلمور و سونی ویلیامز فضانوردان مقیم ایستگاه فضایی نامشخص است.

ناسا و بوئینگ فقط گفته‌اند که این فضانوردان طی هفته‌های آینده به زمین بازخواهند گشت.

در آزمایش‌هایی که در مرکز آزمایشی وایت سندز(White Sands) در نیومکزیکو انجام شد، تیم‌ها شرایط پرواز اخیر استارلاینر را شبیه‌سازی کردند و پیشران سیستم کنترل را از طریق یکی از پرتنش‌ترین آزمایش‌های فعالیت موتورها و پرتاب قرار دادند.

آنها همچنین سناریوهای انفصال از ایستگاه فضایی و سوختن استارلاینر در جو زمین را که این فضاپیما در راه بازگشت به خانه تجربه خواهد کرد، آزمایش کردند.

دن نیدرمایر، مهندس بوئینگ گفت: پس از جمع‌آوری چندین ترابایت داده از این آزمایش‌ها، تیم‌ها آزمایش‌های تهاجمی‌تری را انجام دادند تا ببینند آیا می‌توانیم شرایط حرارتی بالاتری را که پیشران‌ها در حین پرواز تجربه کردند، شبیه‌سازی کنیم.

استیو استیچ مدیر برنامه خدمه بازرگانی ناسا روز پنجشنبه گفت که مهندسان در حال بازرسی موتور هستند و پس از تجزیه و تحلیل آنها، ناسا یک بررسی از شرایط آمادگی استارلاینر و اینکه آیا در وضعیت خوبی برای بازگرداندن فضانوردان است یا خیر، انجام خواهد داد.

ناسا و بوئینگ اعلام کردند که اطلاعات بیشتری را در خلال کنفرانسی در روزهای آینده منتشر خواهند کرد.    

منبع: ایسنا