اخبار
یکشنبه، 24 خرداد 1405
کمبود ماده مغذی که مغز را در معرض آلزایمر قرار می‌دهد

کمبود ماده مغذی که مغز را در معرض آلزایمر قرار می‌دهد

خراسان رضوی (ایسنا) - بسیاری از افراد به مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین «دی»، آهن و پروتئین توجه می‌کنند، اما یک ماده مغذی مهم وجود دارد که اغلب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و نقش مهمی در حفظ سلامت مغز، کبد، قلب و بسیاری از بخش‌های دیگر بدن دارد.

کولین، ماده مغذی ضروری است که بدن برای عملکرد طبیعی به آن نیاز دارد. اگرچه کبد می‌تواند مقدار کمی کولین تولید کند، اما این میزان برای تامین نیازهای بدن کافی نیست. به همین دلیل، بخش عمده کولین باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود.

تخم‌مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، محصولات لبنی، حبوبات، فرآورده‌های سویا و برخی سبزیجات مانند بروکلی و کلم بروکسل از منابع خوب کولین به شمار می‌روند.

ارتباط کولین و سلامت مغز

در سال‌های اخیر، توجه پژوهشگران به ارتباط میان کولین و سلامت مغز افزایش یافته و اکنون پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا شواهد بیشتری در این زمینه ارائه کرده‌اند. نتایج پژوهش جدید به سرپرستی رامون ولاسکز نشان می‌دهد که دریافت ناکافی کولین می‌تواند پیامدهای جدی برای مغز و سایر اندام‌های بدن داشته باشد.

پژوهشگران بررسی کردند که کمبود طولانی‌مدت میزان کولین چه تاثیری بر بدن دارد و نتایج نشان داد، کمبود این ماده مغذی با مشکلات گسترده‌ای در چندین اندام همراه است.

بر اساس یافته‌ها، کمبود کولین با آسیب کبدی، بزرگ شدن قلب، تغییرات متابولیکی مرتبط با دیابت و افت سلامت مغز ارتباط دارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که پایین بودن سطح کولین ممکن است خطر بروز تغییرات مرتبط با بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

آلزایمر چگونه مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل است و بیماری پیشرونده محسوب می‌شود که به‌تدریج حافظه، توانایی تفکر و عملکرد روزمره افراد را مختل می‌کند. با پیشرفت بیماری، افراد ممکن است در به خاطر سپردن رویدادهای اخیر، شناخت نزدیکان، تصمیم‌گیری یا انجام فعالیت‌های روزمره با مشکل مواجه شوند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با این بیماری زندگی می‌کنند و پژوهشگران همچنان به دنبال راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به آن هستند.

دو ویژگی اصلی معمولا در مغز مبتلایان به آلزایمر مشاهده می‌شود. نخست، تجمع پلاک‌های آمیلوئیدی است، توده‌هایی از پروتئین که بین سلول‌های مغزی انباشته می‌شوند. دوم، شکل‌گیری گره‌های غیرطبیعی پروتئین «تاو» در داخل سلول‌های مغزی است. هر دو تغییر عملکرد طبیعی مغز را مختل کرده و در بروز افت حافظه و کاهش توانایی‌های شناختی نقش دارند.

نتایج 

در این پژوهش، موش‌هایی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آلزایمر بودند، زمانی که رژیم غذایی کم‌کولین دریافت کردند، آسیب مغزی بیشتری را تجربه کردند. این جوندگان دارای مقادیر بیشتری از پلاک‌های آمیلوئیدی و ناهنجاری‌های مرتبط با پروتئین تاو بودند. همچنین مشکلاتی در حرکت و هماهنگی عضلات آن‌ها مشاهده شد که نشان می‌دهد، تاثیر کمبود کولین تنها به حافظه محدود نمی‌شود.

پژوهشگران دریافتند، پیامدهای کمبود کولین فراتر از مغز است. موش‌هایی که کولین کافی دریافت نکرده بودند، وزن بیشتری اضافه کردند و دچار اختلال در تنظیم قند خون شدند، تغییراتی که معمولا با دیابت و سایر اختلالات متابولیکی مرتبط هستند.

علاوه بر این، نشانه‌های آسیب کبدی و بزرگ شدن قلب نیز در این جوندگان مشاهده شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد کولین در بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن نقش اساسی دارد.

آیا افراد کولین کافی دریافت می‌کنند؟

یکی از دلایل اهمیت این پژوهش آن است که ممکن است افراد زیادی به اندازه کافی کولین مصرف نکنند. موسسه پزشکی آمریکا در سال ۱۹۹۸ میزان توصیه‌شده مصرف روزانه کولین را تعیین کرد، اما برخی دانشمندان اکنون معتقدند این مقادیر ممکن است برای حفظ سلامت مطلوب مغز، به‌ویژه در دوران سالمندی، کافی نباشد.

این موضوع برای افرادی که از رژیم‌های گیاه‌خواری یا وگان پیروی می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. اگرچه این رژیم‌ها فواید متعددی برای سلامتی دارند، اما برخی از غنی‌ترین منابع کولین مانند تخم‌مرغ و گوشت در آن‌ها محدود یا حذف می‌شوند.

مواد غذایی گیاهی مانند سویا، حبوبات، مغزها و سبزیجات خانواده کلم نیز حاوی کولین هستند، اما برای تامین نیاز روزانه ممکن است برنامه‌ریزی دقیق‌تری لازم باشد.

آیا مصرف مکمل کولین مفید است؟

به همین دلیل، برخی متخصصان معتقدند، مکمل‌های کولین می‌توانند برای افرادی که دریافت کافی این ماده از طریق رژیم غذایی برایشان دشوار است، گزینه‌ای قابل بررسی باشند.

این مکمل‌ها معمولا قیمت مناسبی دارند و به‌راحتی در دسترس هستند، با این حال، متخصصان توصیه کردند، افراد پیش از مصرف هرگونه مکمل جدید، به‌ویژه در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای یا مصرف دارو، با پزشک خود مشورت کنند.

گامی ساده برای سالم‌تر ماندن

نتایج این پژوهش بار دیگر نشان می‌دهد که تغذیه تا چه اندازه می‌تواند بر سلامت بلندمدت تاثیر بگذارد. اگرچه هنوز به پژوهش‌های بیشتری، به‌ویژه در انسان‌ها، نیاز است، اما یافته‌ها حاکی از آن است که دریافت کافی کولین می‌تواند به سالم ماندن مغز، کبد و قلب کمک کرده و روند سالمندی را بهبود بخشد.

نوریج گزارش کرد، دانشمندان معتقدند با افزایش آگاهی درباره آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، تامین کولین کافی از طریق رژیم غذایی ممکن است یکی از راهکارهای ساده و در دسترس برای حمایت از سلامت مغز و سایر اندام‌های حیاتی بدن باشد.

نتایج این پژوهش در نشریه Aging Cell منتشر شده است.

منبع: ایسنا