اخبار
ﺳﻪشنبه، 18 فروردین 1394

جابجایی اجسام با الهام از پای مارمولک

محققان آلمانی موفق به ابداع فناوری جدیدی برای جابجایی اجسام مختلف با الگوبرداری از عملکرد چسبناک پای مارمولک شده‌اند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، منطقه خراسان، جابجایی اجسام سنگین توسط ربات‌ها، معمولاً از طریق گرفتن یا مکش انجام می‌شود که ممکن است به اجسام آسیب وارد کند؛ همچنین مکش هم در شرایط خلاء کاربردی ندارد.

محققان آلمانی با استفاده از عملکرد چسبندگی پای مارمولک برای طراحی فناوری جدید استفاده کردند که برای جابجایی اجسام حتی در شرایط خلاء هم کاربرد دارد.

پای مارمولک با استفاده از زائده‌های بسیار ریز میکروسکوپی که دارد بر روی سطوح مختلف می‌چسبد و همین امر در جابجایی اجسام بسیار مفید است.

محققان این زائده‌ها را در ستون‌های میکروسکوپی قرار دادند و از آن برای برداشتن اجسام استفاده کردند؛ آنها با استفاده از فناوری پای مارمولک، چسبندگی در برداشتن و قطع اتصال در رها کردن اجسام را ایجاد کردند.

این فناوری هم در محیط خلاء و هم خارج از آن کاربرد دارد و قدرت چسبندگی آن بیش از یک نیوتن بر سانتیمتر مربع است و تا هزار بار می‌توان از آن استفاده کرد.

محققان هم اکنون در حال بررسی بهبود چسبندگی در بلندکردن اجسام سنگین‌تر هستند و اینکه به جای سیگنال الکتریکی، از نور، میدان مغناطیسی و یا حتی تغییرات دمایی برای قطع و وصل این چسبندگی استفاده کنند.
خبرگزاري ايسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران