اخبار
چهارشنبه، 19 فروردین 1394
رونمایی از رباتهای مورچه‌ و پروانه‌ در نمایشگاه آلمان

رونمایی از رباتهای مورچه‌ و پروانه‌ در نمایشگاه آلمان

یک شرکت آلمانی به دنبال رونمایی از کلونی کوچکی از مورچه‌ها، یک گیرنده رباتیک مبتنی بر مارمولک و تیمی از پروانه‌های بزرگ و آبی‌رنگ رباتیک در نمایشگاه تجاری هانوفر آلمان است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، محققان شرکت Festo نام تیم مورچه‌ها را BionicANT گذاشته‌اند که بخش دوم این نام به معنای «فناوری‌های شبکه‌بندی خودکار» است. در واقع، این سیستم‌های تولیدشده مبتنی بر اجزای هوشمند و سازگارپذیر بوده که قادر به عملکرد تحت نظارت کلی هستند.

این حشرات مصنوعی صرفا مانند نسخه‌های بزرگ‌تر مورچه‌های طبیعی به نظر نمی‌رسند، بلکه شرکت سازنده توانسته از رفتار همکاری‌گونه مورچه‌های واقعی از طریق الگوریتم‌های کنترل پیچیده تقلید کند.

ربات‌های BionicANT مانند مدل‌های طبیعی و تحت قوانین شفاف با یکدیگر کار می‌کنند و اعمال و حرکاتشان را هماهنگ می‌کنند. هر یک از این مورچه‌ها تصمیمات فردی را به طور خودکار اتخاذ می‌کند و در انجام این کار، همواره هدف مشترک را در نظر گرفته و برای تحقق آن ایفای نقش می‌کند.

در ارائه این فناوری از سازه‌های مداری سه‌بعدی و مرئی استفاده شده که در اجزای متخلخل لیزری منسجم شده‌اند و این موضوع امکان طراحی آزادانه و مونتاژ آسان‌تر آن‌ها را به مهندسان می‌دهد.

مبدل‌های خم‌شدنی پیزو-سرامیکی به کاررفته در فعال‌کننده‌های پاها و آرواره‌های گیره‌ای مورچه‌های رباتیک به کار برده شده‌اند و دو دوربین در سر این ربات‌ها جاسازی شده‌اند. موقعیت مورچه با استفاده از یک حسگر ماوس نوری که زیر قفسه سینه تعبیه شده، رهگیری می‌شود.

اندازه هر BionicANT معادل 13.5 سانتی‌متر اعلام شده و با استفاده از دو باتری 7.2 ولتی عمل می‌کند. این دو باتری زمانی شارژ می‌شوند که آنتن‌ها میله‌های فازی را در طول یک محیط بسته لمس می‌کنند.

چنانچه حشره‌ای در ناحیه نوعی زبان روشن‌ رباتیک مارمولک قرار گیرد، شانس فرار آن بسیار پایین است. شرکت Festo با همکاری محققان دانشگاه اسلو، زبان FlexShapeGripper را بر اساس زبان چسبناک مارمولک ساخته‌اند.

این کلاه سیلیکونی الاستیک مملو از آب که به انتهای یک بازوی رباتیک متصل است، قادر است خود را حول شی هدف پیچانده و چندین جسم با اشکال مختلف را با یک حرکت شکار کند.

شرکت سازنده، کاربردهای آتی این ربات‌ها را در مونتاژ کارخانه‌ها یا هر مکان موردنیاز برای سر و کار داشتن همزمان با اجسام دارای اشکال مختلف اعلام کرده است.

پروانه‌های رباتیک شرکت به نام eMotionButterflies رفتار جمعی را از خود نمایش می‌دهند و به دلیل داشتن سیستم نظارتی و هدایت خارجی، قادر به اجتناب خودکار از برخورد بلادرنگ با یکدیگر هستند.

یک سیستم موقعیت‌یاب (GPS)‌ داخلی به همراه 10 دوربین مادون‌قرمز در فضایی نصب شده‌اند که ربات‌های پروانه در آن پرواز می‌کنند. هر ربات پروازکنان، دارای دو نشانگر مادون قرمز بر روی تاب‌گشت خود است و توسط این سیستم رهگیری می‌شود. داده‌های موقعیتی برای پردازش‌شدن به رایانه‌ اصلی فرستاده می‌شوند.

شرکت Festo اعلام کرده که این پروانه‌ها انسجام کاربردی، ساختار فوق‌سبک و ارتباط بین سیستم‌های منفرد را از خود به نمایش می‌گذارند.

هر ربات دارای فیلم خازن الاستیک بال جداگانه است که بر روی میله‌های کربنی فوق نازکی قرار دارد و بزرگ‌ترین طول بال ممکن (50 سانتی‌متر) را با کوچک‌ترین وزن ممکن (32 گرم) ترکیب می‌کند.

نمایشگاه تجاری هانوفر آلمان از 13 تا 17 آوریل (28-24 فروردین) برگزار می‌شود.


خبرگزاري ايسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران