اخبار
یکشنبه، 23 فروردین 1394
تولید پودر جایگزین سبوس برنج در صنایع فولاد اصفهان با تلاش محققان

تولید پودر جایگزین سبوس برنج در صنایع فولاد اصفهان با تلاش محققان

محققان یک شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید پودر جایگزین سبوس برنج در صنایع فولاد شدند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، کشمیری، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با بیان اینکه امروزه سبوس برنج و خاکستر آن به عنوان یک ماده عایق حرارتی بسیار خوب در تولید فولاد به خصوص بر روی تاندیش و پاتیل استفاده می‌شود، گفت: با توجه به کافی نبودن کشت برنج، صنایع فولاد در نیمی از سال با مشکل تامین سبوس مواجه می‌شوند.

وی گفت: با توجه به چگالی پایین سبوس و حجم بالای این ماده، انبار کردن آن نیاز به فضای بسیار زیادی دارد، افزود: تولید این ماده جایگزین حاصل یک طرح تحقیقاتی موفق با شرکت فولاد مبارکه اصفهان است و طبق برآوردهای اولیه، سالانه تنها در استان اصفهان حدود 10 هزار تن از این ماده در صنایع فولاد مصرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت فولاد گستر نقش جهان نیز در این باره با بیان اینکه تولید این محصول حدود 30 درصد ارزانتر از سبوس برشته بوده و حمل و نقل و انبارداری آن بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر است، اظهار کرد: در برخی فصول سال سبوس برنج نایاب شده و حتی با توجه به خشکسالی در کشور، در سال‌های گذشته به شدت صنایع فولاد در تامین این ماده دچار مشکل و ناچار به واردات این ماده از کشورهای دیگر همچون چین، تایلند و ... شده‌اند.

حسین ادریس افزود: خاصیت عایق حرارتی بسیار قوی در سطح مذاب تاندیش و جلوگیری از کاهش افت دما، توانایی جذب ناخالصی‌ها و به دام انداختن سرباره ورودی از پاتیل به تاندیش و آلودگی کمتر نسبت به سبوس از جمله مزایای این پودر است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی در کشور و نیاز حتمی تمامی صنایع وابسته به ذوب ریزی و فولاد به سبوس برنج و همچنین به طور طبیعی، نبودن برنج کاری در برخی فصول سال با تولید این ماده در اندازه صنعتی، کمک شایانی به جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

ادریس اضافه کرد: طبق برآوردهای اولیه، تنها در استان اصفهان و در سال‌های گذشته حدود پنج میلیون دلار برای خرید این ماده ارز خارج شده است که این رقم در کل کشور به مراتب بیشتر است.


خبرگزاري ايسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران