اخبار
ﺳﻪشنبه، 25 فروردین 1394
تولید تصاویر سه‌بعدی قابل لمس به کمک امواج صوتی ‌

تولید تصاویر سه‌بعدی قابل لمس به کمک امواج صوتی ‌

دانشمندان انگلیسی با استفاده از امواج صوتی، فناوری منحصربفردی برای تولید تصاویر سه‌بعدی قابل لمس ابداع کرده‌اند که از کاربردهای پزشکی نیز برخوردار است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، منطقه خراسان، فناوری لمسی Ultrahaptics توسط محققان دانشکده علوم رایانه دانشگاه بریستول ارائه شده است و از امواج فراصوت برای حس و تعامل با اشیاء مجازی استفاده می‌کند.

در این فناوری منحصربفرد امواج صوتی، نیرویی بر روی پوست اعمال می‌کنند که منجر به ایجاد حسی شبیه لامسه می‌شود؛ از این طریق کاربر می‌تواند اشیاء سه‌بعدی مجازی شناور در هوا را لمس کند.

به گفته پروفسور «سریرام سابرامانیان»، یکی از طراحان این فناوری، با استفاده از پروژکتورهای تولیدکننده تصاویر سه‌بعدی و فناوری Ultrahaptics می‌توان تصاویر سه‌بعدی قابل لمسی را تولید کرد. با متمرکز کردن امواج صوتی با شدت مناسب در هوا، می‌توان عصب‌های لامسه دست را تحریک و شخص را قادر به احساس شیئ مجازی شناور در هوا کرد.

برای تولید امواج صدای قابل لمس باید از فرکانس 40 کیلوهرتز استفاده شود که از نظر ایمنی هیچ آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فناوری، سه‌بعدی کردن تصاویر سی‌تی اسکن است؛ از این طریق پزشک علاوه بر مشاهده سه‌بعدی تصویر محل مورد نظر، امکان لمس مجازی آن را پیدا می‌کند.

محققان با تأسیس شرکتی به نام Ultrahaptics و تلاش برای جمع‌آوری بودجه 900 هزار دلاری، بدنبال تجاری‌سازی این فناوری هستند.


خبرگزاري ايسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران