اخبار
یکشنبه، 10 خرداد 1394
مدال نوبل فیزیک 1988 «ذره گریزان» هم به حراج رفت

مدال نوبل فیزیک 1988 «ذره گریزان» هم به حراج رفت

مدال طلای نوبل فیزیک که در سال 1988 برای کشف یک ذره زیراتمی به لئون لدرمن اعطا شده بود، طی یک حراج آنلاین به قیمت 765 هزار دلار به فروش رسید.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، لدرمن این جایزه ارزشمند را به همراه دو دانشمند دیگر، ملوین شوارتز و جک اشتاینبرگر، برای کشف ذرات زیراتمی نوترینو موآن در سال 1962 دریافت کرده بودند.

وی برای انتخاب اسم «ذره خدا» برای ذره بوزون هیگز شهرت یافت که تصور می‌شود جرم تمام مواد جهان را تامین می‌کند.

این فیزیکدان 92 ساله، در توضیح تصمیم خود برای فروش مدال نوبلش گفت: این مدال حدود 20 سال است که در قفسه‌ای خاک می‌خورد و من تصمیم گرفتم آن را بفروشم و از پول آن استفاده کنم.

گفته می‌شود که این حراج توسط همسر لدرمن انجام شده که مدال را به خانه حراج در لس‌آنجلس سپرد.

این مدال که یکی از 10 مدال نوبل فروخته شده طی 30 سال اخیر محسوب می‌شود، با حداقل قیمت 325 هزار دلار به حراج گذاشته شده بود، اما یک خریدار ناشناس آن را 765 هزار دلار خریداری کرد که مدال مذکور را در جایگاه چهارم دارندگان بالاترین قیمت در حراج مدال‌های نوبل قرار داد.

مدال نوبل پزشکی جیمز واتسون که سال گذشته به قیمت 4.7 میلیون دلار به یک میلیاردر روسی فروخته شده بود، جایگاه اول را در اختیار دارد.

چندی پیش نیز این خانه حراج دو مدال نوبل دیگر را بفروش رسانده بود. در ماه فوریه، مدال نوبل اقتصاد سال 1971 برای سیمون کوزنتس به قیمت 390 هزار و 848 دلار و در ماه آوریل، مدال نوبل شیمی سال 1927 برای هاینریش ویلاند به قیمت 395 هزار دلار فروخته شد.

خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران