اخبار
شنبه، 16 خرداد 1394

دانش‎آموزان نوآور و پژوهشگر ساماندهی می‎شوند

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‎آموزان خلاق، نوآور و پژوهشگر در قالب انجمن‎های علمی ساماندهی و هدایت می‎شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه لرستان، افشانی در جمع معاونین آموزشی مناطق و شهرستان‎های لرستان کیفیت‎بخشی به آموزش را سیاست کلان آموزش و پرورش برشمرد و افزود: اعتلای علمی و تربیتی دانش‎آموزان محوری‎ترین سیاستی است که در دستگاه تعلیم و تربیت دنبال خواهد شد.

وی تصریح کرد: با مشارکت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و موسسه پژوهشی رزمندگان اسلام، طرح‎های خوداتکایی، جهاد علمی و نانو در آموزشگاه‎های کشور برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای بهره‎گیری از تجربیات سایر کشورها در آموزش دانش نانو به دانش‎آموزان مذاکراتی صورت گرفته است.

افشانی خاطرنشان کرد: آموزش مباحث زیست فن‎آوری و نانو به دانش‎آموزان از چهار سال قبل آغاز شده است و تلاش می‎شود تا برنامه‎های علمی و پژوهشی با کیفیت بهتری به دانش‎آموزان عرضه شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‎نامه این وزارتخانه و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سال 93، بیان کرد: به‎دنبال امضای این تفاهم‎نامه، 50 هزار دانش‎آموز تحت پوشش طرح آموزش نانو، زیست فناوری، هوا فضا و بهینه‎سازی مصرف انرژی قرار می‎گیرند.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش کاهش مدارس خاص همچون تیزهوشان، نمونه است، اظهار کرد: نباید فضا به‎گونه‎ای پیش رود که مدارس دولتی دستخوش فراموشی شوند.

افشانی گفت: 24 هزار تن از دانش‎آموزان مناطق مرزی و محروم کشور با اجرای طرح جهاد علمی تحت پوشش خدمات علمی و مشاوره‎ای قرار گرفته‎اند.

مدیر‌کل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم وزارت آموزش و پرورش افزود: با اجرای این طرح که با کمک بسیج دانش‎آموزی و موسسه پژوهشی رزمندگان صورت می‎گیرد، دانش‎آموزان این مناطق از امکان حضور در آزمون‎های پیشرفت تحصیلی، کلاس‎های تقویت درسی و مشاوره برای پیشرفت تحصیلی دانش‎آموزان بهره‎مند می‎شوند.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح 26 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است، از تحصیل دومیلیون و ۴۴۰ هزار دانش‎آموز در شاخه نظری آموزش متوسطه خبر داد و تصریح کرد: فضاهای آموزشی و نیروهای انسانی در سال جدید ساماندهی می‎شوند.

افشانی با بیان اینکه با حذف سال اول دور دوم متوسطه تحصیلی در سال آینده، کلاس‎های درسی این پایه نمی‎توانند خالی بمانند، بیان کرد: باید فضای مدارس مورد استفاده آموزشی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در اجرای نظام شش، سه، سه، در سال تحصیلی آینده، دوره ابتدایی و دور اول متوسطه کامل می‎شود، افزود: به تعبیری در سال آینده، پایه اول دور دوم متوسطه و به عبارتی پایه دهم تحصیلی در کشور نداریم و به ساماندهی ساختار، درجه‎بندی مدارس و نیروی انسانی نیز نیاز است.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به‎ دلیل نبود پایه اول دور دوم متوسطه، درجه‎بندی مدارس تغییر می‎کند و برای استفاده بهینه از نیروی انسانی مربوط به این پایه، برنامه این وزارتخانه در استان‎ها در حال تبیین است.

افشانی از استقبال دانش‎آموزان و جایگاه مطلوب فعالیت‎های شاخه علمی نانوتکنولوژی در بین دانش‎آموزان، خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد دانش‎آموزان در مرحله اول جشنواره نانوتکنولوژی از سه‎هزار نفر به ۲۰ هزار نفر در پنجمین دوره برگزاری این جشنواره رسید.

وی با اشاره به طرح توازن رشته‎های فنی و نظری در آموزش متوسطه کشور، اظهار کرد: به منظور تحقق این طرح، هدایت تحصیلی در دور دوم متوسطه برای دانش آموزان با تغییراتی همراه است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از تخصیص اعتبار برای خرید تجهیزات نانوتکنولوژی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و تصریح کرد: این تجهیزات به پژوهش‎سراها و مراکز نانوتکنولوژی در استان‎های کشور اختصاص می‎یابد و تا پایان امسال تمام پژوهش‎سراها با این اعتبار تجهیز می‎شوند.

افشانی مساله کیفیت‎بخشی را از سیاست‎های این وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: در ذیل این مبحث پنج سیاست جزء وجود دارد که شامل؛ طرح تعالی مدیریت، ساماندهی نیروی انسانی، جذب مشارکت‎های مردمی، بودجه‎ریزی عملیاتی و تمرکززدایی می‎شود.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی باید همراه، همدل، آموزش دیده و با تجربه در راستای این سیاست‎ها باشد، افزود: تا پنج سال آینده؛ پویایی، نشاط، به روز بودن، انگیزه و تجربه باید شامل همه مدیران کشور شود.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، نظارت و ارزیابی مدارس و ساماندهی نیروی انسانی را از جمله برنامه‎های وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: امتیازدهی مدیران مدارس باید به‎صورت دقیق انجام شود.

افشانی تصریح کرد: هم‌اکنون در رشته نظری اغلب دانش‌آموزان به سمت رشته علوم تجربی جذب می‌شوند و عمدتا مشاهده می‌کنیم که خانواده‌ها اصرار دارند براساس تفکرات دهان پرکن، فرزندان خود را به سمت رشته تجربی هدایت کنند که سیاست آموزش و پرورش کاهش کمی رشته تجربی و افزایش جذب دانش‌آموزان در رشته انسانی و ریاضی است.

وی با اشاره به اینکه برای توزیع متوازن رشته‌ها در تلاش هستیم تا دانش‌آموزان را به سمت رشته ریاضی هدایت کنیم، گفت:‌ دانش‌آموزان دوره متوسطه باید بین چهار رشته ریاضی، ‌تجربی، ‌انسانی و معارف توزیع شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 401 پژوهش‎سرای دانش‎آموزی در سراسر کشور وجود دارد و 100درخواست از استان‎ها برای صدور مجوز تاسیس به وزارتخانه رسیده است .

وی بیان کرد: بعد از ارزیابی‎های لازم به 50درصد این درخواست‎ها مجوز برای تاسیس پژوهش‎سرا داده خواهد شد.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران