اخبار
شنبه، 16 خرداد 1394

مشارکت 3 میلیون دانش‌آموز در اجرای المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: 3.5 میلیون دانش‌آموز در قالب 45 هزار مدرسه در اجرای المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای مشارکت کردند.

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، مهرزاد حمیدی در همایش تربیت‌بدنی، سلامت و بهداشت که در اردوگاه شهدای بادله برگزار شد، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندان کشور را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر وزارت آموزش و پرورش به حدی بزرگ شود که محل فعالیت‌های پرورشی محدود شود ما به سمت وزرات آموزش به‌جای وزارت آموزش و پرورش پیش رویم از سند تحول بنیادین دور می‌شویم افزود: سند تحول بنیادین که بر اساس مطالبه رهبری و اندیشمندان حوزه آموزش و پرورش تدوین شده است به شایستگی‌های پایه همه دانش‌آموزان توجه دارد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: همان طور که جمعیت هدف آموزش و پرورش، آموزش دانش‌آموزان به‌طور نظام‌مند و عادلانه است؛ 13 میلیون دانش‌آموز جمعیت هدف حوزه پرورش وزارت آموزش و پرورش هستند.

وی همچنین بیان کرد: خروجی آموزش و پرورش برابر سند تحول بنیادین انسانی است مؤمن، سالم و بانشاط که حوزه بهداشت و تربیت‌بدنی باید پاسخگوی پرورش این انسان‌ها باشند.

حمیدی با اشاره به اینکه هرچه آموزه‌های بهداشت و تربیت بدنی و فعالیت‌های این حوزه تضعیف شود مراکز مشاوره، کلاس‌های آموزشی، افسردگی و انزوا دانش‌آموزان افزایش می‌یابد، تصریح کرد: تلاش ما ایجاد شادی و نشاط در مدارس است تا افرادی متوازن از آموزش و پرورش خارج شوند.

حمیدی با بیان اینکه سند تحول بنیادین به 6 ساحت توجه دارد، اضافه کرد: حوزه اجتماعی، اخلاقی و زیباشناختی است که تربیت بدنی و ورزش برای 6 ساحت تحول بنیادین حرفی برای گفتن دارد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رهبری بر تحصیل، تهذیب و ورزش نوجوانان و جوانان تأکید دارند، تصریح کرد: انسان تک‌ساحتی منظور و مقصود وزارت آموزش و پرورش نیست.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انسانی که فقط به پرورش جسم بپردازد، مورد نظر وزارت آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان کرد: امام راحل تأکید داشتند که انسان در همه ابعاد وجودی باید رشد کند.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین مدرسه را کانون تحول می‌داند، یادآور شد: سیاست‌های آموزش و پرورش بر همین اساس طراحی شده و تحول ریشه‌دار آموزش و پرورش را مدرسه‌محور عنوان کرد و ادامه داد: فراگیری، اخلاق‌محوری، مشارکت‌محوری، علمی و تخصصی بودن از سری فعالیت‌های مدرسه‌محوری است.

حمیدی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مدرسه محوری و دانش‌آموزمداری همه فعالیت‌های ما را در نظام تعلیم و تربیت برعهده می‌گیرد، اظهار کرد: اگر دانش‌آموزان درس تربیت‌بدنی و سلامت را در مدارس یاد نگیرند تیم ملی و اوقات فراغت پویا نداریم.

وی با اعلام اینکه دو ساعت درس تربیت‌بدنی تکاپوی زندگی ماشینی جامعه ما را ندارد، بیان کرد: دانش‌آموزان در طول هفته باید چهار ساعت دیگر در کنار درس تربیت‌بدنی تحرک داشته باشند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح حیاط پویا از طریق رادیو صبحگاهی از اول مهر سال تحصیلی آینده در مدارس کشور اجرا می‌شود، ادامه داد: ورزش صبحگاهی در همه مدارس کشور الزامی است؛ از هفته آینده دستورالعمل کانون‌های ورزش از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ می‌شود.

این مسئول از تغییر مسابقات درون‌مدرسه‌ای به مدرسه قهرمانی اشاره کرد و افزود: مدرسه قهرمان به استان و از استان به سطح کشور و نیز به مسابقات ورزشی برون‌مرزی اعزام می‌شوند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شیفت دوم مدارس با حمایت معلمان و والدین به‌صورت حرفه‌ای ورزش‌های مختلف را در قالب کانون‌های ورزشی درون‌مدرسه‌ای اجرایی کنند، افزود: با توجه به فعالیت‌های مدرسه‌محوری امنیت غذایی دانش‌آموزان مورد نظر وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است.

وی با اعلام اینکه در اجرای طرح بهداشت دهان و دندان دانشگاه‌های علوم پزشکی با آموزش و پرورش همکاری دارند، اظهار کرد: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی می‌توانند با استفاده از بیمه درمانی از کلینیک‌های دندان پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده کنند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 33 هزار مربی تربیت‌بدنی درس تربیت‌بدنی را در سطح کشور برعهده دارند، بیان کرد: سه هزار کانون تربیت‌بدنی و سلامت توسط هیئت‌های ویژه اداره می‌شوند.

این مسئول رویکرد المپیادهای ورزشی در مدارس را مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دانست و تأکید کرد: در کشور 3.5 میلیون دانش‌آموز در قالب 45 هزار مدرسه در المپیادهای درون‌مدرسه‌ای شرکت کردند.

حمیدی با اشاره به اینکه جایگاه ورزش و هویت کاری معلمان تربیت‌بدنی در مدارس باید شاخص شود، تصریح کرد: در اجرای المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای بزرگ‌ترین نهضت داوطلبی با مشارکت 250 هزار دانش‌آموز در کشور رقم خورد.

وی در پایان گفت: شورای عالی تشکیلاتی المپیاد ورزشی درون مدرسه ای با همکاری بیش از 15 معاون وزارتخانه‌ای از تابستان سال 93 تشکیل شد.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران