اخبار
دوشنبه، 18 خرداد 1394

اجرای طرح "پنجشنبه‌های با نشاط" در 6000 مدرسه

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام برنامه های ویژه اوقات فراغت برای دانش آموزان مدارس مقطع ابتدایی و جزییات برگزاری کنگره پرسش مهر 15، نتایج ارزشیابی طرح "یک روز با نشاط در پنجشنبه های مدارس" را مثبت دانست.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، حمیدرضا کفاش در نشستی خبری با بیان اینکه طرح یک روز با نشاط در پنجشنبه‌های سال گذشته به صورت آزمایشی در حدود 2000 مدرسه اجرا شد، افزود: تنها اشکال عدم تامین اعتبارات لازم بود. گزارش نهایی را به وزیر ارایه داده ایم و درخواست کردیم این طرح با افزایش سه برابری ظرفیت مشروط به اینکه اعتبار لازم در ابتدای اجرای طرح به مدارس تزریق شود، ادامه یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما آمادگی داریم طرح را در 6000 مدرسه مشروط به تامین اعتبار اجرا کنیم، گفت: اگر اعتبار لازم تامین نشود ممکن است در این خصوص تجدیدنظر کنیم.

ارسال 3 میلیون پاسخ به پرسش مهر

به گزارش ایسنا، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کنگره پرسش مهر هر ساله با شروع سال تحصیلی آغاز شده ویکی از مسائل مهم کشور یا تعلیم و تربیت از سوی رئیس جمهور مطرح می‌شود تا دانش آموزان درباره آن فکر کرده و عکس العمل نشان دهند اظهار کرد: پرسش مهر امسال با موضوع مصرف حیاتی آب طرح شد و فراخوان آن بلافاصله به استان‌های کشور ارسال گردید.

در همین راستا موضوعاتی از جمله نمایشنامه نویسی، شهر ، داستان، طراحی، نقاشی، کاریکاتور و غیره در نظر گرفته شد و دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها آثار مرتبط را برای ما ارسال کردند.

وی ادامه داد: 732 نمایش با عنوان "ایست آب نیست" در سراسر کشور برگزار شد و در مجموع 1528 جلسه مرتبط در کل کشور برای درونی سازی پرسش مهر پانزدهم برگزار شد.

به گفته وی 2581 فیلم کوتاه، 2451 سرود، 47854 کاریکاتور، 42272 عکس، 9949 پوستر، 12211 شعر، 218639 نقاشی، 1451 نمایشنامه، 4095 مقاله پژوهشی، 14773 داستان و 11952 وبلاگ نویسی به دبیرخانه کنگره مهر پانزدهم رسید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آثار برگزیده روز 25 خرداد ماه در برج میلاد با حضور مقامات کشوری از ساعت 9 صبح در قالب کنگره‌ای ارایه می‌شود گفت: 113 دانش آموز، 130 فرهنگی و پنج خانواده برگزیدگان کشوری ما هستند و مجموع آثار برگزیدگان در نمایشگاهی در جنب سالن همایش‌های میلاد در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

کفاش ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت 789 هزار و 110 دانش آموز دختر و 526 هزار و 405 دانش آموز پسر به پرسش مهر پانزدهم پاسخ داد. همچنین 47 هزار و 850 همکار فرهنگی و دانشجومعلم مرد و 64 هزار و 149 فرهنگی و دانشجو معلم زن آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کردند. مشارکت خانواده‌ها نیز برای نخستین بار بود که اتفاق می‌افتاد و امسال دو میلیون برگه در میان خانواده‌ها توزیع شد که یک میلیون و 761 هزار و 232 خانواده به آن پاسخ داده و برگه‌ها را به ما بازگردانند که 600 خانواده برگزیده شدند و از پنج نفر از برگزیدگان برگزیده تقدیر ملی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع سه میلیون و 188 هزار و 746 نفر در سراسر کشور نسبت به سوال رئیس جمهور عکس العمل نشان دادند و آثار خود را برای ما ارسال کردند گفت: برای این حرکت بزرگ اعتباری از هیچ کجا تخصیص نیافته و هزینه برگزاری کنگره و جوایز از هزینه جاری معاونت پرورشی تامین شده است.

«تابستان با نشاط با کسب یک مهارت» شعار امسال برنامه‌های اوقات فراغت تابستانه

وی در بخش دوم سخنان خود به اعلام برنامه‌های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش‌آموزان پرداخت و گفت: درباره اوقات فراغت تابستان مصوبه‌ای در شورای عالی آموزش و پروش داریم که براساس آن در فعالیت‌های تابستانی مشارکت می‌کنیم این یک حرکت داوطلبانه همراه با تشویق و انعطاف است .

وی با بیان اینکه تا پایان خرداد آموزش و پرورش موظف است زمینه تحصیل دانش آموزان را فراهم کند ادامه داد: به لحاظ قانونی مسئول تامین اوقات فراغت در سطح کشور، وزارت کشور و استانداری‌ها هستند و مدیران آموزش و پرورش استان‌ها یکی از اعضای شوراهای اوقات فراغت استانداری‌ها هستند.

وی افزود ما در آموزش و پرورش در حد وسع و توان خود برنامه‌هایی را داریم اما در نهایت باید گفت مسئول تامین اوقات فراغت فرزندان والدین هستند و باید برای فرزندان خود برنامه‌ریزی کنند هیچ دستگاهی به صورت الزامی و اجباری نمی‌تواند برای تابستان دانش آموزان تعیین تکلیف کند، بلکه دستگاه‌ها برنامه‌های خود را عرضه و خانواده‌ها براساس اولویت‌های خود آنها را انتخاب می‌کنند.

وی «تابستان با نشاط با کسب یک مهارت» را شعار امسال برنامه‌های اوقات فراغت تابستان اعلام کرد و گفت: در سال 92 حدود 15 هزار و 39 پایگاه تابستانی و در سال گذشته 16 هزار و 135 پایگاه داشتیم که پیش‌بینی می‌کنیم امسال شمار این پایگاه‌ها به 20 هزار مورد برسد.

کفاش با بیان اینکه مدارسی که به عنوان پایگاه‌های تابستانه انتخاب می‌شوند باید دارای شرایط خاص باشند اظهار کرد: علاوه بر برخی مدارس دو هزار کانون فرهنگی و تربیتی و اردوگاه‌های سراسرکشور، 650 مرکز دارالقرآن، کانون‌های پرورش فکری، پژوهش‌سراها، مجتمع‌ها و باشگاه‌های تربیت بدنی نیز در ردیف پایگاه‌های تابستانی ما قرار دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر برنامه معاونت پرورشی، تشکل‌های دانش آموزی اعم از بسیح، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان جوانان هلال احمر و سازمان دانش آموزی نیز هر کدام برنامه‌های ویژه‌ای برای اعضای خود در تابستان تدارک دیدند.

کفاش ضمن اعلام اینکه 20 هزار پایگاه تابستانه برای اجرای برنامه‌های خود وجهی از دانش آموزان دریافت نمی‌کند و این خدمات رایگان خواهد بود، گفت: تنها هزینه تمام شده اردوها با رضایت‌نامه از اولیا قبل از برگزاری اخذ می‌شود و همچنین کمک‌های داوطلبانه اولیا برای برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت به ما کمک خواهد کرد.

کفاش در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و هنری، ‌آموزش مهارت های فرهنگی و هنری، کتابخوانی و تمرین نویسندگی ، برگزاری مسابقات مختلف، پژوهش‌های دانش آموزی، اردوها و فعالیت‌های ورزشی، گردشگری، تربیت اقتصادی و فرهنگ کار، با اردوهای سازندگی آموزش‌های فنی و زیباسازی مدارس در قالب طرح هجرت 3 و اعزام به مناطق محروم، ورود به شبکه‌های مجازی و غیره از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در تابستان هستند گفت: فعالیت‌های ویژه و جشنواره‌های ملی نیز در تابستان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از راه اندازی سه هزار پایگاه انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی در نیمه اول مرداد ماه خبر داد و گفت: ارائه این خدمات در پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش به دانش آموزان رایگان خواهد بود.

تداوم اعزام دانش آموزان به عتبات عالیات

وی افزود: برگزاری مسابقات پژوهشی قرآن و معارف اسلامی در مرداد ماه و جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری در مرداد و شهریور ماه برپایی اردوهای کار برای مربیان پیشتازان و فرزانگان در مرداد و شهریور، اعتکاف دانش آموزی در دهه آخر ماه رمضان با حضور 30 هزار دانش آموز و برپایی کارگاه‌های آموزشی و مهارتی برای صد هزار نفر از پیشتازان و فرزانگان از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه 1400 نفر از دانش آموزان مناطق مرزی را به مشهد مقدس اعزام خواهیم کرد گفت: اردوهای همدلی و همزبانی تشکل‌ها با ظرفیت 1300 نفر همایش شوراهای دانش آموزی با ظرفیت 1400 نفر و همایش روسای کانون‌های فرهنگی و تربیتی با ظرفیت 1200 نفر برگزار می‌شود.

کفاش در ادامه با بیان اینکه اعزام دانش آموزان به عتبات عالیات ادامه خواهد داشت گفت: ظرفیت امسال برای اعزام دانش آموزان همانند سال گذشته 5000 نفر است.

آموزش و توانمندسازی معلمان مدارس قرآنی و دارالقرآن‌ها

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه دکتر فانی اعلام کرده بود بخشی از 5000 معلم قرآنی جذب شده در دولت قبل بی‌سواد هستند گفت: اصل موضوع جذب 5000 نیروی قرآنی در دوره قبل برای مدارس قرآنی و دارالقرآن‌ها از اقدامات مثبتی بوده که انجام شده و آنهایی که جذب شدند براساس دستورالعمل خاصی بدون در نظر گرفتن مدارج تحصیلی به کار گرفته شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به حافظ قرآن و قاری قرآن بودن اشاره کرد. برخی از این نیروها سرآمد ومطرح هستند اما بخشی از خارج از ضابطه جذب شدند.

وی افزود: فعلا این نیروها در استخدام آموزش و پرورش هستند و اظهارات وزیر آموزش و پرورش کاملا صحیح است و تعدادی از آنها نیاز به آموزش و توانمندسازی دارند که ما ارزیابی‌های جدی را در این خصوص آغاز کرده و تعدادی را که دچار ضعف هستند شناسایی کردیم و دوره‌های آموزشی ویژه برای ارتقاء سطح معلوماتشان طراحی کردیم که در تابستان این کار را انجام خواهیم داد.

به گفته کفاش این افراد در آموزش و پرورش باقی خواهند ماند و وظیفه آموزش و پرورش است که آنها را توانمند کند.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران