اخبار
ﺳﻪشنبه، 19 خرداد 1394
ساخت نخستین تانکر یخ‌شکن دنیا

ساخت نخستین تانکر یخ‌شکن دنیا

مهندسان کره‌ای در حال ساخت نخستین تانکر یخ‌شکن دنیا هستند تا مسیر کشتیرانی یخی قطب شمال را باز کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این مسیر کشتیرانی، پتانسیل کاهش‌دادن هزاران کیلومتر و ماه‌ها زمان برای حمل‌و‌نقل سوخت را دارد اما این مسیر، پوشیده از یخ ضخیم قطب شمال است.

یخ سنگین، مسیر قطب‌ شمال را از ماه دسامبر تا ژوئیه (یعنی بیش از نیمی از سال) مسدود می‌کند و حتی با استفاده از کشتی‌های یخ‌شکن، تعداد معدودی از بازرگانان می‌توانند از این مسیر عبور کنند.

شرکت مهندسی دریایی و کشتی‌سازی Daewoo در کره جنوبی، در حال ساخت نخستین تانکر یخ‌شکن دنیاست و 16 مورد از این کشتی‌ها می‌توانند گاز طبیعی مایع (LNG) را در تمامی سال در این مسیر حمل کنند. در حال حاضر، تانکرهای حاوی این گاز باید توسط کشتی‌های یخ‌شکنی اسکورت شوند که راه مسیر دریای شمال را باز می‌کنند.

پروژه Yamal LNG که توسط کشورهای روسیه، فرانسه و چین مدیریت می‌شود، پیشنهاد حفر بیش از 200 چاه را در قطب شمال داده تا هر سال 16.5 میلیون تن گاز طبیعی مایع تولید کند. حمل این میزان گاز مایع توسط 16 مورد از تانکرهای یخ‌شکن جدید موسوم به Arc7 انجام می‌شود.

این پروژه، گاز مایع را از بندر Sabetta در شبه‌جزیره یامال روسیه به سمت غرب یعنی اروپا، امریکای جنوبی، هند، چین و کره جنوبی حمل می‌کند. پروژه مزبور برای نیمه گرمتر سال نیز گاز طبیعی را به سمت ژاپن و کره جنوبی حمل می‌کند.

با تکیه‌کردن سنگین روسیه به صادرات سوختی و پایین‌آمدن بهای نفت، این کشور مانند قرن 17 به دنبال بازکردن مسیر قطب شمال در تمامی سال است.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران