اخبار
چهارشنبه، 27 خرداد 1394
رقابت اسپیس ایکس برای حمل و نقل فراصوت مسافران با هایپرلوپ

رقابت اسپیس ایکس برای حمل و نقل فراصوت مسافران با هایپرلوپ

شرکت اسپیس‌ایکس به دنبال برگزاری رقابتی است که در آن‌ شرکت‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند طرح‌های خود برای هایپرلو‌پ‌های پرسرعت را ارائه دهند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، مفهوم هایپرلوپ که ابتدا توسط الون ماسک، مالک میلیاردر شرکت اسپیس‌ایکس در سال 2013 ارائه شده بود، شامل کپسولهای حاوی مسافری بود که با سرعتی نزدیک به سرعت صوت در یک لوله جلو رانده می‌شوند. قطارهای حاوی این کپسولها با سرعت بالا در لوله‌های تقریبا بدون هوا به جلو رانده شده و سرعتشان را با آهنرباهایی که هر کپسول را در یک مسیر ثابت نگه می‌دارند، افزایش می‌دهند.

اما مشغله کاری زیاد الون ماسک در شرکت‌های اسپیس‌ایکس و تسلا موجب شد وی این مفهوم را مد نظر قرار ندهد.

با این حال، شرکت‌های نوپایی مانند «فناوری‌های هایپرلوپ» و «فناوری‌های حمل‌و‌نقل هایپرلوپ» به تازگی در صدد ساخت هایپرلوپ‌های خود برآمده‌اند و شرکت اسپیس‌ایکس اعلام کرده رقابتی را برای تیم‌های مهندسی مستقل و دانشگاهی برگزار خواهد کرد تا نمونه‌های اولیه حمل‌و‌نقل هایپرلوپ خود را در آن ارائه دهند.

تاریخ نهایی برای اعلام آمادگی در این رقابت 15 سپتامبر اعلام شده و اسپیس‌ایکس اعلام کرده تاریخ برگزاری این رقابت، ماه ژوئن سال 2016 است.

اما پیش از رقابت نهایی، نشستی در ماه ژانویه و در دانشگاه A&M در تگزارس برگزار خواهد شد و رقابت‌کنندگان طرح‌های خود را ارائه می‌دهند تا توسط شرکت اسپیس‌ایکس بررسی شوند.

هنوز جوایز این رقابت اعلام نشده‌ اما گفته می‌شود موفق‌ترین طرح‌ها می‌توانند سرمایه‌های شرکت‌هایی که در حال طراحی هایپرلوپ‌های خود هستند، را جذب کنند.

خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران