اخبار
یکشنبه، 31 خرداد 1394

اعلام نتایج رتبه‌بندی 300 دانشگاه برتر آسیایی

نتایج منطقه‌ای نظام رتبه‌بندی Q.S درباره 300 دانشگاه برتر آسیا منتشر شد که بر اساس آن از مجموع کشورهای آسیایی تنها دانشگاه‌های 16 کشور موفق به کسب رتبه شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر جعفر مهراد، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با اعلام این خبر گفت: 10 دانشگاه اول در بین 300 دانشگاه معرفی شده شامل دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه هنگ کنگ، انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره، دانشگاه فنی نانیانگ،‌ دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ، دانشگاه چینی هنگ کنگ، دانشگاه پکن، دانشگاه ملی سئول، City university هنگ کنگ و دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ هستند.

10 دانشگاه اول در بین 300 دانشگاه برتر آسیایی

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه رتبه‌های 11 تا 20 به دانشگاه‌های شین هوا در چین، توکیو، اوزاکا، کیوتو، انستیتو فناوری توکیو، دانشگاه فودان در چین، دانشگاه سانگ کیونگ وان و یون سی در کره جنوبی و دانشگاه توهوکو در ژاپن تعلق دارد، افزود: به این ترتیب در بین 20 دانشگاه اول چین با احتساب دانشگاه‌های هنگ کنگ دارای هفت دانشگاه، کره جنوبی 6 دانشگاه و ژاپن پنج دانشگاه برتر است.

وی با بیان اینکه در این رتبه بندی دانشگاه ملی تایوان رتبه 22 با امتیاز 2/90 را در اختیار دارد، گفت: همچنین دانشگاه مالزی یعنی دانشگاه مالایا با رتبه 29 موفق به کسب امتیاز 8/84 شده است. دومین دانشگاه این کشور یعنی دانشگاه علوم با امتیاز 4/69 دارای رتبه 49 است. انستیتو علوم هند در بنگالور رتبه 34 با امتیاز 1/84 ، انستیتو فناوری هند در دهلی رتبه 42 با امتیاز 9/72 و انستیتو فناوری هند در بمبئی رتبه 46 با امتیاز 6/71 را به دست آورده است.

به گفته مهراد رتبه دانشگاه «ماهی دول» در تایلند 44 و امتیاز آن 6/72 است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: در مجموع در بین 50 دانشگاه برتر آسیا چین 13 دانشگاه، ژاپن 12 دانشگاه، کره جنوبی 9 دانشگاه و تایوان 7 دانشگاه ممتاز دارند.

وی با بیان اینکه انستیتو مهندسی علوم کاربردی پاکستان، دانشگاه قائد اعظم و دانشگاه آقا خان این کشور به ترتیب رتبه‌های 115 تا 117 را به دست آورده‌اند، گفت: رتبه دانشگاه‌های ملی علوم و فناوری پاکستان نیز 119 است. همچنین دانشگاه داکا در بنگلادش رتبه 126 را در بین 300 دانشگاه ممتاز آسیا در اختیار دارد.

چهره ماندگار کشور با اشاره به اینکه رتبه دانشگاه کلومبو در سریلانکا در دامنه‌ای بین 160-151 قرار دارد، تصریح کرد: رتبه دانشگاه ملی ویتنام نیز در دامنه‌ای بین 200-191 قرار دارد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه رتبه بندی منطقه‌ای Q.S از سال 2009 میلادی آغاز شده و هر سال نتایج مناطق و قاره‌ها را به تفکیک منتشر می‌کند، به پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظام رتبه بندی Q.S از 9 شاخص برای رتبه بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند. شهرت دانشگاه 30 درصد، شهر استخدام کنندگان فارغ التحصیلان دانشگاهی 10درصد، نسبت استاد به دانشجو 20 درصد، استناد به مقاله 15 درصد، نسبت مقاله به عضو هیات علمی 15 درصد، نسبت اعضای هیات علمی خارجی 5/2 درصد، نسبت دانشجویان خارجی 5/2 درصد، نسبت مبادله دانشجویان داخلی 5/2 درصد و نسبت مبادله دانشجویان خارجی 5/2 درصد از جمله این شاخص هستند.

به گفته مهراد، تاکنون نتایج رتبه بندی Q.S در سطح مناطق و قاره‌ها تنها در مورد آسیا، کشورهای عربی و آمریکای لاتین منتشر شده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در پایان گفت: نتایج این رتبه بندی در مورد خاورمیانه نیز به صورت جداگانه در پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر خواهد شد.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران