اخبار
یکشنبه، 31 خرداد 1394
حفظ ارتباط با فضاپیما حین بازگشت به جو زمین با رزونانس پلاسما

حفظ ارتباط با فضاپیما حین بازگشت به جو زمین با رزونانس پلاسما

دانشمندان موسسه فناوری هاربین در چین شیوه‌ای جدید را برای نفوذکردن به حفاظ پلاسما و حفظ برقراری ارتباط با سفینه‌های فضایی فراصوت حین بازگشت به جو زمین ارائه داده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، بازگشت یک فضاپیما به زمین به معنای برخوردکردن آن با جو با سرعت پنج برابر سرعت صوت و تولید حفاظی متشکل از پلاسمای یونیزه‌شده فوق‌داغ‌شده است که ارتباط با فضاپیما را در طول دقایق حیاتی بازگشت به زمین مسدود می‌کند. این مشکل دهه‌هاست که پیش روی آژانس‌های فضایی بوده و چینی‌ها به دنبال حل آن برآمده‌اند.

دانشمندان با طراحی‌کردن دوباره آنتن‌های فضاپیما نشان داده‌اند شاید بتوان با تنظیم‌کردن رزونانس سپر پلاسما، ارتباط فضاپیما را همچنان حفظ کرد.

این موضوع شامل تبدیل‌کردن لایه بین فضاپیما و سپر پلاسما به یک خازن در مدار آنتن فضاپیماست. این امر موجب می‌شود سپر به عنوان یک واسطه عمل کرده و نوعی مدار رزونانس را خلق کند.

زمانی که روزنانس مطلوب حاصل شد، انرژی می‌تواند به صورت مداوم و بدون توقف مبادله شود. در نتیجه، تشعشع الکترومغناطیسی از میان لایه تنظیم‌شده و سپر پلاسما منتشر می‌شود گویی سپر پلاسما و لایه هرگز وجود نداشته‌اند.

این نخستین باری نیست که دانشمندان در صدد حل مشکل برقراری ارتباط با سفینه حین گذر از جو زمین بر آمده‌اند، اما روش جدید ساده بوده و برای عملکرد خود به شکل فضاپیما متکی نیست.

محققان همچنین بر این باورند می‌توان این شیوه را به فضاپیمای در حال بازگشت و همچنین به هواپیماهای مسافرتی فراصوت در آینده و موشک‌ها اعمال کرد.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران