اخبار
ﺳﻪشنبه، 02 تیر 1394
مشاهده اجسام نامرئی با ابرلنز متامواد

مشاهده اجسام نامرئی با ابرلنز متامواد

ابرلنز جدید دانشمندان دانشگاه واترلو می‌تواند به انسان در مشاهده اجسام ریزی که حتی قدرتمندترین سیستم‌های نوری قادر به مشاهده آن‌ها نیستند، یاری کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این لنزها که ابرلنزهای متامواد نام دارند، ممکن است در آینده به شناسایی مرگبارترین انواع سرطان کمک کند.

دستگاههای اندوسکوپی امروزی می‌توانند اجسام را تا حدود 10 هزار نانومتر واضح کنند، اما ابرلنزها می‌توانند وضوح تا حداقل 250 نانومتر یا حتی بهتر از آن را ارائه کنند.

ابرلنزهای متامواد همچنین می‌توانند منجر به پیشرفت‌هایی در تولید دستگاههای نانو الکترونیک و ارتقای توانایی دانشمندان در بررسی مولکو‌لهای شوند که در فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و سایر حوزه‌ها کاربرد فراوانی خواهد داشت.

در حوزه‌های مراقبت‌های بهداشتی، نانوفناوری و سایر زمینه‌ها، نیاز زیادی برای ارتقای قابلیت دانشمندان در مشاهده اجسام ریزی وجود دارد که حتی برای قدرتمندترین سیستم‌های نوری نیز قابل مشاهده نیستند.

سیستم‌های نوری رایج مانند میکروسکوپ‌ها و دوربین‌ها توسط انکسار محدود شده‌اند. ابرلنز جدید با تبدیل امواج ناپایدار رو به زوال به امواج انتشار، بر این محدودیت انکسار غلبه کرده است.

طراحی ابرلنزهای متاماده در محدوده فرکانس مرئی بر محدودیت انکسار فائق آمده است.

این دستاورد در مجله Nature Communications منتشر شده است.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران