اخبار
دوشنبه، 08 تیر 1394
کشف داروهای بالقوه جدید برای درمان سرطان در آزمایشگاه

کشف داروهای بالقوه جدید برای درمان سرطان در آزمایشگاه

محققان دانشگاه سنت‌لوئیس آمریکا برای نخستین بار موفق به ارائه روشی نوین برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، در این روش بر خلاف شیوه‌های جدید درمان سرطان که بر روی جلوگیری از تقسیم سلول‌های سرطانی از راه ژنتیکی تمرکز دارند، می‌توان تنها با کنترل فرایند متابولسیم سلول‌های سرطانی آنها را نابود کرد.

پروفسور توماس بریس، متخصص داروشناسی دانشگاه سنت‌لوئیس در مورد این دستاورد امیدبخش اظهار کرد: مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین نکته در این روش، عدم محدودیت در درمان انواع سرطان است.

وی در ادامه افزود: در این روش، شناسایی سلول‌های سرطانی نیاز نیست، بلکه تنها با شناسایی محل توده سرطانی و استفاده از اثر علمی واربورگ می‌توان شرایط تغذیه و تولید انرژی مورد نیاز جهت رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را مختل کرد.

پروفسور توماس بریس معتقد است که طبق نظریه واربورگ، سلول‌های سرطانی برای تامین انرژی، تنها از گلوکز استفاده می‌کنند که با مختل کردن فرایند تامین گلوکز در توده سلول‌های سرطانی درمان سرطان امکان‌پذیر می‌شود.

روش تغذیه با گلوکز علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیند تکثیر سلول‌های سرطانی به مقاومت آنها در برابر داروهای ضد سرطان نیز کمک می‌کند.

پروفسور بریس ضمن اشاره به امکان‌پذیر بودن درمان سرطان به کمک این تکنیک افزود: تنها هدف سلول‌های سرطانی یافتن منابع جدید برای رشد سریع و بدون توقف است.

سلول‌های سرطانی با انتخاب بیشترین ماده غذایی یا گلوکز به فرآیند تکثیر خود سرعت می‌بخشند، اما در صورت مختل کردن فرایند تغذیه یا متابولیسم آنها بی‌دفاع شده و می‌میرند.

پروفسور بریس در آزمایشگاه موفق شد تا با دخالت در فرآیند متابولیسم سلول‌های سرطانی آنها را وادار کند تا به جای استفاده از گلوکز از سایر منابع انرژی مثل چربی‌ها استفاده کنند.

با تغییر عادت توده‌های سرطانی به مصرف چربی یکی از اصلی‌ترین عناصر مورد نیاز برای رشد آنها به انرژی تبدیل شده و فرایند تکثیر سریع سلول‌های سرطانی مختل می‌شود.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران