اخبار
دوشنبه، 19 مرداد 1394
برپایی سیستم هشدار زودهنگام زلزله در نپال

برپایی سیستم هشدار زودهنگام زلزله در نپال

یک شرکت چینی اعلام کرده سیستم هشداردهنده زودهنگام زلزله را با به کارگیری 120 حسگر در سراسر نپال خواهد ساخت.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهووا، این حسگرها برای رصد کردن امواج لرزه‌ها در کشور زلزله خیز نپال استفاده خواهد شد. این کشور در آوریل گذشته با زلزله‌ای با قدرت 7.8 ریشتر به خود لرزید که حدود 9000 کشته و 22 هزار برجای گذاشت.

سیستم هشدار دهنده زودهنگام زلزله (EEWS)، هشدارها را از طریق امواج رادیویی مخابره می‌کند که چندین برابر سریعتر از سرعت زمین‌لرزه‌های با قدرت شش ریشتر یا بیشتر از آن است.

به گفته ونگ تون، رئیس موسسه کِر-لایف و مجری این فناوری در نپال، اگر این سیستم در زمان وقوع زلزله نپال وجود داشت، مردم در شهر کاتماندو، 18 ثانیه پیش‌تر از زلزله مطلع می‌شدند و شاید جان هزارن نفر حفظ می‌شد.

اگرچه وی اشاره‌ای به میزان هزینه و سرمایه گذاری این طرح نکرده است.

جیبا راج پوخارل، از دانشکده علوم و فناوری نپال ابراز امیدواری کرده است که این سیستم به زودی به کار گرفته شود.

چین در سال 2010 پس از زلزله مخرب شهر ونچوان در استان سیچوان ،اقدام به ساخت سیستم EEWS برای خود کرد و در حال حاضر، این سیستم 2.1 میلیون کیلومتر مربع از خاک این کشور را پوشش می‌دهد.

به گفته چن هیوژانگ، از اعضای تیم تحقیقاتی موسسه ژئوفیزیک چین، بسیاری از کشورها مانند ژاپن، مکزیک و ترکیه پیش از این چنین سیستم‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند.

چن می‌گوید: امواج رادیویی با سرعت 300 هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کنند. در حالی که امواج لرزه‌ها با سرعتی بین سه تا شش کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کنند. بنابراین افرادی که در مناطق نزدیکتر به کانون زلزله زندگی می‌کنند، پیش از رسیدن امواج لرزه امکان فرار خواهند داشت.

این سیستم شامل 120 حسگر، یک ساختمان مرکزی و ترمینال‌هایی برای دریافت پیام‌های هشدار زودهنگام است.


منبع:ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران