اخبار
پنجشنبه، 22 مرداد 1394
شناخت هرچه بیشتر بیماری آلزایمر به کمک ربات مگس‌خوار

شناخت هرچه بیشتر بیماری آلزایمر به کمک ربات مگس‌خوار

محققان دانشگاه استفنورد در حال استفاده از پیچیده‌ترین ربات‌ مگس‌گیر جهان برای تسریع در شناخت علمی بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون هستند. 

  به گزارش سرویس فناوری ایسنا، این ربات با استفاده از علم رباتیک، بینش رایانه‌ای و دوربین‌های پرسرعت در کنار مجموعه قدرتمندی از حسگرها می‌تواند با سرعت و دقت بی‌سابقه‌ای مگس‌های میوه را گرفته و آنها را مورد بررسی قرار دهد.

مگس های میوه و انسان ها در بیش از 50 درصد ژن‌هایی که در بیماری‌های انسان موثر شناخته شده‌اند، مشترک هستند که از همین رو در تحقیقات ژنتیک بسیار حیاتی بشمار می‌روند.

به گفته مارک اشنیتزر، استاد زیست‌شناسی و فیزیک کاربردی دانشگاه استنفورد، مگس میوه از نظر تاریخی، مدل بسیار مهمی برای مطالعه فرآیندهای گوناگون زیستی به حساب آمده و منجر به اکتشافات مهمی ابتدا درعلم ژینتیک و پس از آن در دیگر زمینه ها شده است.

اما دستیابی به بینش علمی از طریق موجود کوچکی مثل مگس میوه و آماده کردن مغز کوچک آنها برای بررسی و مطالعه، تنها هدر کردن وقت است. اما از سوی دیگر این موجود کوچک از مزایای دیگری مانند ابزارهای قدرتمند ژنتیکی برخوردار است.

عملکرد این ربات این گونه است که مگس‌ها را در ظرفی در تاریکی مطلق رها کرده تا اطمینان یابد که آنها فرار نمی‌کنند. سپس یک سوزن مکنده که توسط دوربین‌های مادون قرمز هدایت می‌شود، یک مگس را می‌گیرد. محققان پس از آن می‌توانند از حشره تصویربرداری کرده و آن را برای مطالعات بیشتر آماده کنند. تمامی این مراحل در کسری از ثانیه و بدون نیاز به دادن دارو به مگس‌ها انجام می‌شود.

به گفته محققان، حتی در مگس‌ها تعداد زیادی از ژنهای مرتبط با بیماری‌های انسانی و مدلهای بسیاری از بیماری‌های مشترک بین مگس و انسان وجود دارد. این امر بدان معنی است که دانشمندان می‌توانند بسیاری از علائم را مورد بررسی قرار دهند.

در میان این علائم، نشانه‌های بیماری های تحلیل‌برنده عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز وجود دارد که در حال حاضر محققان با کمک یک ربات مگس‌خوار، قادر به درک و شناخت آنها با سرعت بیشتری هستند.

شرح اولین آزمایشات انجام شده به کمک این ربات‌ها در مجله Nature Methods منتشر شده است.

منبع:ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران