اخبار
شنبه، 24 مرداد 1394

ساخت«کودورمی‌کمپوست و ترکیبات آروماتیک » توسط یک دانش‌آموزایرانی

یک دانش‌آموز مخترع ایرانی کود ورمی‌کمپوست و ترکیبات آروماتیک که باعث افزایش 50 درصدی رشد گیاه و کاهش 50 درصدی مصرف آب می‌شود را برای نخستین بار در جهان ساخت.

آناهیتا رضایی 14 ساله دانش‌آموز کلاس هشتم در منطقه 2 آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، به بیان توضیحاتی در خصوص ساخت اختراع خود با عنوان «فرآیند رشد مضاعف گیاهان با استفاده از ترکیب کود ورمی کمپوست و ترکیبات آروماتیک» پرداخت.

وی ادامه داد:‌ اختراع بنده ساخت کود ورمی‌کمپوست و ترکیبات آروماتیک است که حدود سه سال با کمک پدر و مادرم و کار بر روی این‌ طرح، آن را ساخته‌ام و شروع کار بر روی این پروژه از جشنواره دانش‌آموزی جابربن‌حیان در سال 92 بود.
رضایی یادآور شد: ورمی‌کمپوست از کِرمی تشکیل شده است که کود تولید‌شده آن با این نام است و باعث افزایش رشد 50 درصدی گیاه و کاهش مصرف 50 درصدی آب می‌شود.

این مخترع نوجوان گفت: این کود برای نخستین بار در دنیا تهیه شده است و در مرحله ثبت اختراع در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی است که یک مرحله کار ثبت آن انجام شده و باید برای تائید نهایی مبلغ 10 میلیون تومان بدهیم تا تائیدیه علمی آن را دریافت کنیم.

رضایی اضافه کرد: این کود در کشاورزی، باغداری و کاشت صیفی‌جات کاربرد دارد و بیش از 50 میلیون تومان برای ساخت آن هزینه‌ کرده‌ام.

وی ادامه داد: عناصر آهن، منگنز، روی، مس، کلسیم، منیزیم و فسفر این کود بالا بوده و میزان سرب این کود بسیار پایین است و میزان نیتروژن آن نیز 90 درصد بوده که این باعث تقویت رشد گیاه می‌شود.

رضایی در توضیح علل مخارج زیاد این طرح بیان داشت: انجام کلاس‌های آموزشی، ارائه نمونه به موسسه خاک و آب، آنالیز عناصر توسط آزمایشگاه‌های مختلف مانند انرژی اتمی اصفهان و شرکت در کلاس‌های طب سنتی هزینه‌های زیادی برای بنده به بار آورده است.

این مخترع نوجوان با اشاره به اختراع دیگر خود افزود: قصد دارم در آینده بر روی داروی گیاهی دیابت کار کنم تا بتوان بدون هیچ ماده شیمیایی دیابت را ریشه‌کن کرد.
رضایی با بیان دلایل ساخت کود آروماتیک گفت:‌ وقتی به  اطراف خود نگاه کردم ملاحظه کردم بیماری سرطان زیاد شده است که ریشه آن از غذایی است که می‌خوریم؛ چرا که سبزیجات با استفاده از مواد و کودهای سمی رشد می‌کنند، در نتیجه به فکر اختراع این کود افتادم.

وی خاطر نشان کرد: بعد از شرکت در جشنواره جابرّبن‌حیان به همایش طلای سبز که از طرف معاونت فناوری رئیس جمهور و ستاد توسعه علوم و فناوری طب ایرانی در مردادماه سال گذشته در ایران برگزار شد به عنوان فناور رفتم و پس از این جشنواره به طب سنتی و گیاهان دارویی علاقه‌مند شدم و در پژوهش‌ سرای صدرای آموزش و پرورش منطقه 8 دوره‌های داروسازی طب سنتی را دیدم و یک دوره آموزشی مقدماتی طب اسلامی را نیز در موسسه حجامت گذراندم، پس از گذراندن و مطالعه دو ماهه کتاب‌ها در آزمون ورودی دکترای پزشکی طب سنتی دانشگاه ارمنستان شرکت کردم و در شعبه این دانشگاه در ایران پذیرفته شدم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دیپلم نداشتم نتوانستم جذب بشوم، اما موفق شدم در رزرو این دانشگاه قرار گیرم تا پس از اخذ دیپلم در این دانشگاه ادامه تحصیل بدهم؛ البته در حال گذراندن دوره‌های طب سنتی در دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز هستم.

رضایی با بیان اینکه باید 5 سال تا گرفتن دیپلم منتظر ورود به دانشگاه شوم، افزود: قصد دارم تا اطلاعات خود در زمینه طب سنتی را بیشتر کنم و بر روی داروی گیاهی ضد دیابت نیز کار کنم و نمونه تکامل‌یافته‌تر این دارو را تولید کنم.

این مخترع نوجوان با انتقاد از عدم حمایت مسئولان از مخترعان دانش‌آموز خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان مخترع حمایت مالی نمی‌شوند و فقط از دانشجویان مخترع حمایت می‌شود و در این میان پدر و مادرها در فشار مالی هستند و از مسئولان می‌خواهم از دانش‌آموزان مخترع نیز حمایت لازم را انجام دهند.

 منبع

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران