اخبار
چهارشنبه، 04 شهریور 1394
شناسایی پرتوهای گامای یک کهکشان کوتوله

شناسایی پرتوهای گامای یک کهکشان کوتوله

 

یک کهکشان کوتوله تازه‌کشف شده که حول کهکشان راه شیری مدارگردی می‌کند، با تابش پرتوهای گاما، دانشمندان دانشگاه‌های کارنگی ملون، کمبریج و براون را شگفت‌زده کرده است.

 

 به گزارش سرویس علمی ایسنا، در این نقطه، منبع دقیق این نور پرانرژی نامشخص است اما ممکن است نشان‌دهنده ماده تاریکی باشد که در مرکز این کهکشان پنهان شده است.

هیچ دلیل معمولی برای این که چرا این کهکشان پرتوهای گاما ساطع می‌کند، وجود ندارد، بنابراین چنین پرتوهایی ممکن است نشان‌دهنده ماده تاریک باشند.

کهکشان کوتوله Reticulum 2 اوایل سال جاری میلادی و بر اساس داده‌های ابزار «تحقیقات انرژی تاریک» کشف شد. این ابزار آزمایشگاهی، جنوب آسمان را برای درک انبساط تسریع‌یافته جهان نقشه‌برداری می‌کند.

جرم کیهانی Reticulum 2 در فاصله 98 هزار سال نوری واقع شده و یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌های کوتوله‌ای است که تاکنون شناسایی شده است.

دانشمندان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی متعلق به ناسا، پرتوهای گامای ورودی از جانب این کهکشان را در پس‌زمینه عادی، بیش از حد موردانتظار اعلام کردند. پرتوهای گامای یک کهکشان کوتوله همواره نشانه بسیار قوی برای وجود ماده تاریک به شمار آمده‌اند.

منجمان اعلام کرده‌اند در حالی که این نتایج اولیه مهیج به نظر می‌رسند، تحقیقات بیشتری برای تایید منشا ماده تاریک باید انجام شوند.

هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند ماده تاریک چیست اما تصور می‌شود این مولفه، مسؤول 80 درصد ماده موجود در جهان باشد.

محققان می‌دانند که ماده تاریک وجود دارد زیرا اثرات گرانشی را بر ماده مرئی ایجاد می‌کند و این موضوع چرخش مشاهده‌شده کهکشان‌ها، خوشه‌های کهکشانی و همچنین نوسانات پس‌زمینه میکروموج کیهانی را توضیح می‌دهد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Physical Review Letters ارائه شد.

منبع:ایسنا

 

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران