اخبار
دوشنبه، 16 شهریور 1394
دستگاهی برای شناسایی نانوذرات معلق در هوا

دستگاهی برای شناسایی نانوذرات معلق در هوا

 

یک شرکت سوئیسی اخیراً ابزاری را وارد بازار انگلستان کرده است که با استفاده از آن می‌توان وجود نانوذرات معلق در هوا را اندازه‌گیری کرد. این دستگاه بسیار کوچک و قابل حمل بوده و امکان استفاده از آن در محیط‌های داخل و فضای بیرون ساختمان وجود دارد.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، شرکت ایرمونیتورز که در حوزه محیط زیست‌ فعالیت دارد، اخیراً اعلام کرده که دستگاه شناساگر نانوذرات تولید کرده است. به ادعای این شرکت، این دستگاه جدید، کوچکترین شناساگر نانوذرات در کشور انگلستان است.
این شرکت سوئیسی که پیش از این دستگاه شناسایی نانوذرات با نام تجاری Naneos Partector را ساخته بود، اکنون محصول جدیدی در بازار انگلستان عرضه می‌کند که بسیار سبک بوده و می‌تواند ذرات بسیار کوچک را نیز اندازه‌گیری کند.
با استفاده از روش‌های رایج اندازه‌گیری ذرات معلق در هوا، اغلب می‌توان ذراتی با ابعاد میکرونی را در واحد حجم هوا اندازه‌گیری کرد. با این حال این دستگاه جدید قادر است ذرات بسیار کوچکتر در حد نانومتری را نیز اندازه‌گیری کند. اساس کار این ابزار، شناسایی از طریق جریان الکتریکی غیرتماسی است.
درون این دستگاه باتری وجود دارد که انرژی مورد نیاز آن را تأمین می‌کند. طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که نیاز به نگه‌داری ویژه‌ای ندارد. این دستگاه قادر است طیف وسیعی از ذرات را در محدوده ابعاد مختلف اندازه‌گیری کند. این دستگاه 445 گرمی، قابل استفاده در محل کار است. با این حال امکان استفاده از آن در فضای داخل و خارج ساختمان وجود دارد.
این شناساگر را می‌توان از طریق کابل استاندارد USB شارژ کرد. این دستگاه مجهز به یک نمایشگر رنگی است که به‌صورت زنده وضعیت هوا و ذرات معلق آن را گزارش داده و در صورت بالا بودن سطح نانومواد، زنگ هشدار آن به صدا در می‌آید. اطلاعات درون یک حافظه SD ذخیره شده و قابلیت خارج شدن از دستگاه را دارد.
نسخه جدید این دستگاه نیز ساخته شده است که روی آن یک پورت نمونه برای جمع‌آوری نانوذرات از روی سطح گرید میکروسکوپ الکترونی عبوری است تا آن را آنالیز کند. این دستگاه مجهز به یک پمپ خارجی بوده که برای جمع‌آوری نمونه به منظور مطالعه سم‌شناسی استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا