اخبار
ﺳﻪشنبه، 17 شهریور 1394
کشف ژن جدید برای ارتقای تولید گندم

کشف ژن جدید برای ارتقای تولید گندم

محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، ژن جدیدی را در گندم کشف کرده‌اند که به سازگاری این گیاه به آب‌و‌هواهای مختلف و به حداکثررساندن تولید این گیاه کمک می‌کند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، ژن جدید VRN-D4 و سه ژن همتای آن که پیش‌تر شناخته شده هستند، برای درک فرآیند بهاره‌سازی گندم مهم هستند. این فرآیند نیازمند دماهای سرد برای ایجاد شکل‌گیری گل است.
ژن VRN-D4 و سه ژن دیگر را می‌توان توسط گندم‌کاران برای اصلاح نیازهای بهاره‌سازی به هنگام پرورش‌دادن انواع مختلف گندمی به کار برد که با نواحی مختلف یا تغییرات محیطی سازگار هستند.
گندم نخست حدود 8000 سال پیش در نواحی ساحلی دریای خزر ظهور کرد و به سرعت در هر دو قاره‌های اروپا و آسیا پرورش یافت و اکنون در سطح جهانی کشت داده می‌شود.
دانشمندان این سازگاری گندم را به ژنوم به سرعت در حال تغییر این گیاه و این حقیقت نسبت می‌دهند که اکثر انواع گندم دارای دو یا سه مجموعه کروموزوم هستند.
محققان حاضر در این تحقیق به شدت به درک این تغییرات سازگاری به ویژه بهاره‌سازی علاقه‌مندند که در طول گسترش آغازین کشاورزی در گندم رخ داد.
چون بهاره‌سازی، زمان گلدهی را کنترل می‌کند، برای حاصلخیزی این گیاه مهم است و کلیدی برای به حداکثررساندن تولید غلاتی مانند گندم است.
گرچه سالانه بیش از 700 میلیون تن گندم در سراسر دنیا کشت داده می‌شود، جمعیت به سرعت در حال رشد جهان نیاز به تولید بیشتر گیاهان و دیگر محصولات زراعی مشابه را می‌طلبد.
جزئیات این مقاله در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شد.


منبع: ایسنا