اخبار
چهارشنبه، 18 شهریور 1394
ایجاد سامانه جامع قبولی ها و مردودی ها

ایجاد سامانه جامع قبولی ها و مردودی ها

 

 
خبرگزاری پانا:رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ارزشیابی توصیفی برخی از دانش آموزان که نیاز به تلاش بیشتر دارند، تکرار پایه شده و به پایه بالاتر نمی روند.
 
عبدالرسول عمادی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در پاسخ به این سوال که آیا در شیوه ارزشیابی فعلی آموزش و پرورش، بحث مردودی وجود دارد؟ اظهار کرد: در شیوه ارزشیابی کیفی و توصیفی بحث تکرار پایه وجود دارد که طبق قانون برخی از دانش آموزان ما تکرار پایه شدند و باید سال بعد را نیز در همان پایه قبلی درس بخوانند و نمی توانند به کلاس بالاتر بروند.
معلم تشخیص دهنده نهایی وضعیت دانش آموز است
وی افزود: ارزشیابی توصیفی به این معنا نیست که دانش آموز با هر وضعیت تحصیلی می تواند به پایه بالاتر برود وقتی معلم تشخیص دهد که این دانش آموز به تلاش بیشتر نیاز دارد، آن فرد تکرار پایه می شود و باید بیشتر تلاش کند.
ارزشیابی کیفی و توصیفی در دوره ابتدایی
رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که هم اکنون در دوره تحصیلی ابتدایی ارزشیابی کیفی صورت می گیرد یا توصیفی، گفت: هر دو نوع ارزشیابی در این دوره اجرا می شود اما این طور نیست که در چند سال اول بحث نمره زیاد مهم باشد. چون در آن زمان بحث مقایسه نمره ها نیز پیش می آید و نمره پایین تر برای دانش آموز ابتدایی ایجاد سرکوفت روانی می کند.
وی اضافه کرد: در ارزشیابی توصیفی بحث آزمون های کمی اهمیت کمتری دارد و در ارزشیابی ملاک اصلی نیست.
ایجاد سامانه جامع برای تعیین قبولی ها و مردودی های هر دوره
عمادی در پاسخ به این سوال که آیا میزان دقیق دانش آموزان مردودی هر دوره تحصیلی در امسال مشخص است، گفت: متاسفانه سامانه جامعی در این زمینه وجود ندارد و وزارت آموزش و پرورش در حال ایجاد این سامانه است. هم اکنون دانش آموزان مردودی یا قبولی مربوط به هر دوره تحصیلی را معاونت های آن دوره ها می دانند و ما در مرکز سنجش میزان دانش آموزان فارغ التحصیل یا قبول شده در پایه سوم متوسطه یا پیش دانشگاهی را می دانیم.
شرکت 20 درصد دانش آموزان در امتحانات شهریورماه
رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 20 درصد از دانش آموزان کشور در امتحانات شهریور شرکت داشتند، گفت: از بین حدود 13 میلیون و 200 هزار دانش آموز نزدیک 80 درصد در امتحانات خرداد قبول شدند و 20 درصد در امتحانات شهریور شرکت دارند.

 منبع: پانا