اخبار
دوشنبه، 23 شهریور 1394
حسگر زیستی برای بوکشیدن آب‌های شرب بودار

حسگر زیستی برای بوکشیدن آب‌های شرب بودار

دانشمندان کره‌ای نوعی حسگر زیستی بینی‌مانند ساخته‌اند که آب‌های آشامیدنی بدبو را شناسایی می‌کند.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نیروگاه‌ها به منظور قابل‌شرب‌کردن آب، بسیاری از باکتری‌ها و مواد شیمیایی مضر را از آن می‌گیرند اما آب آشامیدنی حاصل هرگز کاملا خالص نیست.
محققان دریافته‌اند بینی انسان به دو مولکول که معمولا در این فرآیند حذف نمی‌شوند، بسیار حساس است. این دو مولکول geosmin و 2-methylisoborneol نام دارند و در حالی که این مولفه‌ها در آب مضر نیستند، به ترتیب بوی آن را گل‌مانند و کپک‌مانند می‌کنند.
دانشمندان کره‌ای حسگر جدید را مبتنی بر بینی انسان ارائه داده‌اند تا این مولکول‌های بودار را شناسایی کند. این حسگر با پروتئین‌های ویژه‌ای به نام گیرنده‌های بویایی پوشیده‌ شده‌ که به این مولکول‌ها می‌چسبند.
محققان گیرنده‌های بویایی انسان را که به 2-methylisoborneol و geosmin واکنش نشان می‌دهند، شناسایی کرده و آن‌ها را به نانولوله‌های کربنی متصل کردند. در هنگام حضور این مولکول‌ها در آب، نانولوله‌های کربن می‌درخشند.
در آزمایشات انجام‌شده، ابزار ابداعی تراکمات این مولکول‌ها را تا 10 نانوگرم در هر لیتر آب شناسایی کرد. این حسگر میزان حساسیت بینی انسان را ندارد با این حال، ابزار مناسبی به شمار می‌آید.
جزئیات این فناوری در مجله Biosensors and Bioelectronics ارائه شد.


منبع: ایسنا