اخبار
ﺳﻪشنبه، 24 شهریور 1394
کتاب های مفید موجب رشد علمی دانش آموزان می شود

کتاب های مفید موجب رشد علمی دانش آموزان می شود

 

 
تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ورود کتاب های مفید به مدارس موجب رشد علم و تربیت در بین دانش آموزان می شود.
 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، حمید رضا کفاش روز یکشنبه درهجدهمین دوره طرح ملی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه در مرکز تربیت معلم شهید شرافت در سخنانی افزود: جامعه ای که با کتاب فاصله داشته باشد شکست آن حتمی است.
در این نشست که سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسان فرهنگی آموزش و پرورش سراسر کشور حضور داشتند ، معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: موسسه منادی تربیت یک مؤسسه وابسته به آموزش و پرورش است که در جهت توسعه کتابخوانی قدم برمی دارد و موسسه غیرانتفاعی می باشد و رابط بین بخش خصوصی و مدارس کشور است.
وی اظهار کرد : آموزش و پرورش حق ممیزی کتاب را ندارد، این کار برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ، کار آموزش و پرورش مناسب سازی کتاب با پایه های تحصیلی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: به دلیل محدودیت ، منابع بهترین را انتخاب می کنیم و باید به سمتی رفت که سامانه رشد یک مرجع تشخیصی شود و در این جا کار کارشناسی و مناسب با برنامه درسی انجام می شود که قابلیت به روز رسانی و حذف و اضافه کردن را دارد.
کفاش افزود: کارشناسان فرهنگی کتاب را ورق زده و آن را ببینید و از کارشناسان خبره استفاده کنید ؛ توصیه ای کارنکنند چراکه به فرهنگ کتابخوانی ضرر می رسد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: اصلی ترین بخش نمایشگاه کتاب انتخاب کتاب برای مناطق است و باید سطح معلومات مخاطبان و سطح فرهنگی برای استان و منطقه خود در نظر گرفت و کتاب را انتخاب کرد ، این بخش حساس و دقیق است و باید به سمتی رفت که در آموزش و پرورش کار خوب را از دیگران قبول کنیم.
کفاش اظهار کرد: توصیه می شود هیچ گاه از گرانی کتاب صحبت نکنیم چرا که کتاب در ایران از همه جا ارزان تر است و مشکل این است که باید با کتاب انس گرفت و آن را وارد سبد زندگی کرد و جامعه ای که با کتاب فاصله داشته باشد شکست اش حتمی است.
وی افزود: تولید بسته های نمونه مانند کتاب و بسته های آموزشی به همکاران آموزش و پرورش توصیه می شود ، باید موسساتی مانند منادی تربیت در این عرصه حرکت و سرعت خود را بیشتر کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید نهضت کتابخوانی را جایگزین کتابداری کرد ، گفت: دکور کتاب نیز مباح است اما رسالت آموزش و پرورش انس با کتابخوانی، ترویج و تبلیغ آن است.
کفاش ادامه داد : در کلاس ابتدایی کتابخوانی کلاسی که تعدادی کتاب وجود داشته باشد و بچه ها در طول سال بخوانند مد نظر است ، نگاه از کالای سرمایه ای به سمت مصرفی باید تغییر یابد.
وی تصریح کرد : طرح کتابخانه کلاسی که در16 استان شروع شد در 16 استان دیگر نیز انجام می شود و حرکتی در راستای انس با مطالعه است و سیستم تشویقی و تقدیر از آموزگاران که بیشتر در کلاس کتاب را نقد کنند باید انجام شود.
کفاش با اشاره به استفاده از فضای مجازی در ترویج کتابخوانی افزود: ایجاد سامانه های مختلف برای ترویج کتاب باید با حفظ حقوق ناشران به شکل سنت درآید و فرار از حوزه مجازی و مقابله با آن ، بدترین موضوعی است که در این رابطه باید اتخاذ کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: فعالیت های انجام شده در حوزه کتاب تنها 4 تا 5 درصد توان آموزش و پرورش است و باید با توان 13 میلیونی دانش آموزی نمایشگاه کتاب استانی در طول سال خاص کودکان و نوجوانان برگزار شود ، این امکان در وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ ارشاد اسلامی وجود دارد و در سال اول می توان در 7 تا 10 استان آن را برگزار کرد.
کفاش با بیان اینکه مدارس شبانه روزی مورد تأکید آموزش و پرورش است، خاطر نشان کرد: باید به آنها کتاب بیشتری داد و در نمایشگاه های استانی جایی برای تولیدات فرهنگیان استان ایجاد شود.
در پایان این جلسه از ناشران استانی برتر در زمینه چاپ و نشر کتاب های تحت نظارت موسسه منادی تربیت با اهدای لوح تجلیل شد.

 منبع: ایرنا