اخبار
چهارشنبه، 25 شهریور 1394
جلوگیری از شیوع ابولا با آزمایش فوق حساس و ارزان

جلوگیری از شیوع ابولا با آزمایش فوق حساس و ارزان

یک آزمایش جدید ابولا که نه تنها از کاربری آسانتری برخوردار بوده، بلکه 100 برابر حساستر از آزمایشات مورد استفاده کنونی است، می‌تواند به کاهش شیوع این بیماری در غرب آفریقا کمک کند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، شیوع کنونی ابولا بر کشورهای غرب آفریقا تاثیر گذاشته است.
به گفته ژیون یان، یکی از مولفان پژوهش از دانشکده علوم چین، در غرب آفریقا منابع کمی وجود دارد از این رو آزمایشات پیچیده و پرهزینه زیاد موثر نیستند.
یان خاطرنشان کرد: آزمایش نواری جدید ما یک آزمایش یک مرحله‌ای ساده با کاربری آسان و ارزان‌قیمت است و سیگنال واضحی را ارائه می‌کند، به این معنی که افراد برای استفاده از آن نیازی به آموزش ندارند. ما بر این باوریم که این آزمایش می‌تواند در مناطق روستایی که دسترسی به تجهیزات فنی و مهارت وجود ندارد، موثر باشد.
در حال حاضر دو راه برای آزمایش وجود ویروس ابولا وجود دارد: استفاده از روش واکنش زنجیره پلیمراز (PCR) که نسخه‌هایی از مولکول را برای تشخیص ویروس ایجاد می‌کند و دیگری، آزمایش مصادره پادتن الیزا (ELISA) - آزمون ایمونوسوربنت وابسته به آنزیم- است که در زمان حضور یک مولکول در نمونه خون، سیگنال تصویری می‌دهد.
آزمایش PCR بسیار حساس و دقیق است، اما همچنین گران و پیچیده بوده و نیاز به مهارتهای خاص و تجهیزات فنی دارد.
آزمایش الیزا یا همان تست نوار طلایی، ارزانتر بوده اما از نظر حساسیت آن در سطح پایینی قرار دارد، به این معنی که اغلب نتایج نادرست ارائه می‌دهد.
آزمایش جدید که آزمون nanozyme نام دارد، از نانوذرات مغناطیسی استفاده می‌کند که در جهت تقویت سیگنال همانند آنزیم‌ها عمل کرده و شفاف‌ترین نتیجه‌ای را که میتوان با چشم غیر مسلح دید، ارائه می‌دهد.
ویروس ابولا سبب بیماری‌های حادی می‌شود که به طور میانگین، در نیمی از افراد مبتلا منجر به مرگ می‌شود.
هیچ واکسنی برای ابولا وجود ندارد، بنابراین کشف این ویروس در کنترل شیوع بیماری بسیار اهمیت دارد. با تشخیص دقیق، بیماران می‌توانند قرنطینه شده و تحت درمان مناسب قرار گیرند تا خطر شیوع بیماری کاهش یابد.
فناوری جدید می‌تواند به منظور تشخیص انواع مولکول زیستی به کار گرفته شود، از این رو می‌توان از آن برای تشخیص بیماری‌های عفونی دیگر مانند آنفلوآنزا بهره برد و بطور بالقوه، تومورها و حتی آلودگی در فاضلاب را شناسایی کرد.
این پژوهش در مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.

منبع: ایسنا