اخبار
پنجشنبه، 26 شهریور 1394
شفاف‌کردن بافت مغزی با کمک نوعی محلول ویژه

شفاف‌کردن بافت مغزی با کمک نوعی محلول ویژه

تیمی از دانشمندان ژاپنی شیوه‌ای را ارائه داده‌اند که می‌تواند به پرسش‌های موجود پیرامون بیماری‌هایی مانند آلزایمر پاسخ گوید.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، شیوه جدید دانشمندان ScaleS نام دارد و راهی عملی برای مشاهده بافت مغز و بدن به شمار می‌آید.
محققان اغلب بافت‌های بدن را برای درک چگونگی عملکرد بدن، شفاف و رنگی می‌کنند. در این میان، مواد شیمیایی موجب غیرقابل‌رویت‌شدن بافت‌های بیرونی و پوست می‌شود و ساختارهای موردنظر را رنگ می‌کنند اما این مواد اغلب به ساختارهای ظریفی که دانشمندان به دنبال بررسی آن‌ها هستند، آسیب‌ می‌رسانند.
تکنیک جدید از محلولی به نام ScaleS استفاده می‌کند که این محلول از دو ماده شیمیایی برای شفاف‌کردن بافت‌ها بهره می‌برد؛ یکی از این مواد sorbitol نام دارد که نوعی الکل قندی با مزه شیرین در میوه‌ها و ذرت است و ماده دیگر urea نام دارد و نوعی ترکیب آلی است که بدن آن را در ادرار دفع می‌کند.
مغزهایی که محققان در این محلول قرار دادند، قابل مشاهده شده و برخلاف قرارگرفتن در معرض محلول‌های مشابه، خمیرمانند نشدند.
این بدین معناست که محققان می‌توانند این مغزها را به بخش‌های با ضخامت میکرون برش داده و آن‌ها را با استفاده از یک میکروسکوپ مشاهده کنند. زمانی که این نمونه‌ها در درون محلول ScaleS قرار می‌گیرند، نمونه‌ها می‌توانند برای یک سال و بدون آسیب‌دیدن باقی بماند.
محققان این تکنیک را بر روی مغزهای موش‌های مبتلا به آلزایمر آزمایش کردند. آن‌ها محلول دارای sorbitol و urea را با ماده شیمیایی دیگری ترکیب کردند که این ماده شیمیایی، پلاک‌های آمیلوئید بتای نامطلوب را درخشان کرد؛ دانشمندان سپس اسکن‌هایی را از آن‌ها برای ساخت مدل‌های سه بعدی گرفتند.
پس از آن محققان از محلول ScaleS بر روی نمونه‌های بافت مغزی بیماران انسانی مبتلا به آلزایمر استفاده کردند تا درک بهتری از چگونگی منطبق‌شدن پلاک‌های آمیلوئید بتا با سلول‌های نرمال مغز داشته باشند.
تیم علمی با کمال تعجب، سلول‌های پلاک خوشه‌بندی‌شده را در نزدیکی سلول‌های microglial یافتند. این سلول‌ها، دفاع ایمنی نورون‌ها در مراحل ابتدایی بیماری هستند.
محققان بر این باورند شیوه جدید می‌تواند راهی کارآمد برای درک بهتر بیماری‌هایی مانند پارکینسون باشد که بر ساختار مغز اثر می‌گذارد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Neuroscience ارائه شد.


منبع: ایسنا