اخبار
پنجشنبه، 26 شهریور 1394
نقش مورچه‌ها در کاهش جمعیت زنبورهای عسل

نقش مورچه‌ها در کاهش جمعیت زنبورهای عسل

محققان نیوزلندی دریافتند، مورچه‌ها مقصر اصلی در کاهش جمعیت زنبورهای عسل هستند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، تحقیقات جدید حاکی از آن است که گونه‌ای از مورچه‌های تهاجمی، آفتی برای زنبورهای عسل شناخته شده و باعث کاهش جمعیت آنها می‌شوند.
محققان دانشگاه ویکتوریا اظهار کردند: مورچه‌ها، تهدید جدی برای زنبورهای عسل در سراسر جهان هستند.
بر اساس تحقیقات دانشمندان، گونه‌ای مورچه تهاجمی در جهان وجود دارد که در کاهش جهانی جمعیت زنبورهای عسل نقش دارد، این مورچه با ویروس ناشناخته خود منجر به مرگ زنبورها و حتی خودش می‌شود.
محققان با انجام پژوهشی سه ساله بر روی داده‌های ژنومی مورچه‌های نیوزلند، استرالیا و آرژانتین به نتایجی دست یافتند.
پروفسور فیل لستر، محقق این بررسی اظهار کرد: تقریبا تمام جمعیت مورچه‌های آرژانتینی نیوزلند، ویروس تغییر شکل یافته وینگ را با خود دارند که یک پاتوژن مرتبط با فروپاشی کلنی زنبور عسل است.
این کشف به ما نشان داد که مورچه‌های آرژانتینی نیوزلند، از آنچه قبلا تصور می‌شد مشکل‌سازتر و میزبان همان ویروس تغییر شکل یافته زنبورهای عسل و زنبورهای نیوزلند هستند که باعث کاهش جمعیت زنبورهای عسل در سراسر جهان می‌شود.
مورچه‌های آرژانتینی به عنوان حمله‌کننده به کندوی زنبورهای عسل شناخته شده و همچنین در محیطی زندگی می‌کنند که زنبورها در جستجوی غذا هستند که این امر برای زنبورها مضر است.
اما محققان در این بررسی، ویروس جدیدی را در این گونه آفت تهاجمی کشف کردند که در کاهش جمعیت زنبورها موثر است.
لستر در ادامه افزود: این ویروس قبلا دیده نشده بود، اما با ویروس‌های دیگر در از هم پاشیدگی و نابودی جمعیت زنبورهای عسل موثر است. لازم به ذکر است که اگر این ویروس به درستی مدیریت نشود، آفت‌کشی قوی هم در نیوزیلند و هم در خارج از آن است.
در واقع این‌گونه از مورچه ها به شدت به محصولات کشاورزی آسیب می‌زنند و به عنوان یک مشکل خانگی در مناطق شهری محسوب می‌شوند.
مورچه‌های آرژانتینی (humile Linepthema) یک آفت تهاجمی هستند که در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب مشاهده شده‌اند. این مورچه‌ها به محصولات آسیب می‌رسانند و مشکل خانگی در مناطق شهری محسوب می‌شوند.

منبع: ایسنا