اخبار
شنبه، 28 شهریور 1394
پیش‌بینی اندازه دقیق گیاهان پیش از رشد آن‌ها با رویکرد جدید

پیش‌بینی اندازه دقیق گیاهان پیش از رشد آن‌ها با رویکرد جدید

دانشمندان بلژیکی در کشفی که می‌تواند بطور قابل توجهی اصلاح نباتات را سرعت بخشد، موفق به طراحی روش جدیدی شده‌اند که به آنها امکان پیش‌بینی اندازه نهایی گیاهان را در زمانی که هنوز جوانه کوچکی هستند، می‌دهد.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این روش بر پایه این دانش است که مجموعه‌ای از ژنها با اندازه نهایی یک برگ در ارتباط هستند.
محققان موسسه زیست فناوریFlanders و دانشگاه خنت بلژیک توانستند این گروه از ژنها را بوسیله بررسی‌های بسیار دقیق و پیشرفته شناسایی کنند.
به گفته درک اینز از موسسه زیست فناوری Flanders، این نگرش جدید برای سرعت بخشیدن به روند رشد گیاهان کمک می‌کند.
زمان زیادی طول می‌کشد تا سویه‌های جدید گیاهان با محصول بیشتر یا مقاومت بیشتر به بیماری تولید شوند.
در حال حاضر، محصولات اصلاح شده باید به صورت دستی آلوده شوند تا مشخص شود در برابر بیماری ها مقاوم هستند یا خیر؛ این در حالیست که گیاهان ذرت ابتدا باید پیش از تعیین محصول، خوشه تولید کنند.
به گفته محققان، این فرآیند انتخابی را می‌توان با انتخاب گیاهان بر اساس داده‌های ژنتیکی بجای ویژگی‌های خارجی، بسیار کارآمدتر ساخت.
در حال حاضر تا حد زیادی توالی دی‌ان‌ای مسؤول صفات شناخته شده است.
با شناسایی وجود چنین توالی‌هایی که همچنین به عنوان نشانگر ژنتیکی شناخته می‌شوند، در جوانه‌ها، پیش‌بینی این که آیا گیاهان در مرحله رشد کامل در برابر بیماری مقاوم هستند را ممکن می‌سازد.
این نوع اصلاح نژاد، پرورش به کمک نشانگر نامیده می‌شود.
دانشمندان روش نوینی را طراحی کرده‌اند که اندازه نهایی برگهای گیاه ذرت بالغ را در حالیکه هنوز جوانه کوچکی هستند، پیش‌بینی کنند.
آن‌ها خاطرنشان کردند که بررسی بیان ژنهای خاص به پرورش‌دهندگان کمک خواهد کرد تا کارآمدترین محصول متقابل را در مراحل اولیه انتخاب کنند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Genome Biology منتشر شد.

منبع: ایسنا