اخبار
چهارشنبه، 22 مهر 1394
شناسایی ویروس آسیب زا در درخت مو

شناسایی ویروس آسیب زا در درخت مو

یک فوق تخصص بیماری شناسی گیاهی با اشاره به اینکه در پژوهشی تلاش شد تا ویروسی که در درخت انگور (مو) ایجاد بیماری می‌کند شناسایی شود، گفت: شناسایی این ویروس، شناسایی فاکتورهایی که موجب ایجاد آن می شود و مراقبت‌های مورد نیاز در خصوص برخورد با این ویروس از اهداف این پژوهش است و اکنون 90 درصد این تحقیقات به پایان رسیده است.

 

ناسیا لطفی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه در این پژوهش سعی شده تا ویروسی که در درخت انگور (مو) ایجاد بیماری می کند شناسایی شود، گفت: نمونه‌های مختلف این ویروس را در باغ‌های کشور مانند تبریز، اردبیل، جنوب کشور و اراک جمع آوری و سپس تحقیقات بر روی آنها انجام شد.
وی شناسایی این ویروس، شناسایی فاکتورهایی که موجب تولید آن می شود و مراقبت‌های مورد نیاز در خصوص برخورد با این ویروس را از اهداف این پژوهش دانست و تصریح کرد: اغلب نمونه هایی که از شهرهای مختلف بررسی شده مربوط به شهر تبریز است. پس از بررسی های لازم نیز ویروس و نحوه ارائه آن توسط این پژوهش به نتیجه رسید.
این فوق تخصص بیماری شناسی گیاهی، خاطرنشان کرد: 90 درصد این تحقیقات به پایان رسیده است و اکنون در مرحله طراحی پلایمر هستیم تا از راه وکتور ویروس نمونه‌ای از بیماری که کنترل شده و قابلیت ایجاد آسیب را ندارد تولید کنیم.
لطفی با اشاره به اینکه تصمیم داریم تا ویروس کنترل شده را پس از تولید در سطح باغهای کشور پخش کنیم، افزود: برای انجام این پژوهش به صورت تقریبی از سطح تمام باغ‌های سراسر کشور نمونه گیری شد تا نتیجه لازم را بدست آوریم.
وی با بیان اینکه تاکنون در این پژوهش به صورت تقریبی 200 تا 300 نمونه مورد بررسی قرار گرفته است، یادآور شد: خوشبختانه انجام تحقیقات تا به حال موفقیت آمیز بوده است. در این پژوهش دکتر نوری نژاد (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، دکتر ایوانوویسک (از ژاپن) همکاری داشته‌اند.

منبع: ایسنا