اخبار
ﺳﻪشنبه، 28 مهر 1394
تسهیل تشخیص‌ پزشکی با آزمایشگاه در یک سوزن

تسهیل تشخیص‌ پزشکی با آزمایشگاه در یک سوزن

گروهی از دانشمندان یک آزمایشگاه خودکفا را در دستگاهی سوزن مانند تولید کرده‌اند که به گفته آن‌ها، می‌تواند به پزشکان اجازه تشخیص و درمان سریع‌تر بیماری‌ها را داده و انجام آزمون‌های تشخیصی را در هر نقطه تسهیل کند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان بیمارستان هوستون متودیست و همکاران سنگاپوری‌شان برای ساخت این دستگاه، از مفهوم آزمایشگاه روی تراشه بهره برده‌اند، تراشه کوچک میکروسیالی که عملکردهای یک آزمون تشخیصی آزمایشگاهی معمولی را انجام می‌دهد.
هدف دانشمندان، ساخت یک دستگاه پزشکی با قابلیت جمع‌آوری و ارزیابی نمونه‌های بیماران، آزمایش آن‌ها و سپس نمایش نتایج بوده است.
این دستگاه از نمونه‌های کبد بدست آمده توسط بیوپسی استفاده می‌کند که در پی آن، نمونه‌ها خرد شده و قطعات دی‌ان‌ای آن‌ها تصفیه و استخراج می‌شوند. این تکه‌ها به بخش‌های جداگانه‌ای از دستگاه، که شامل چاه آزمون و آزمون سمی بودن فرستاده می‌شوند. یک دوربین، تصویر هر چاه آزمون را ثبت کرده و متخصصان آزمایشگاهی به بررسی شواهدی از غلظت‌های سمی می‌پردازند.
محققان مدعی هستند که این روش نتایج دقیق و قابل توجهی ارائه داده و همچنین نیاز به نیروی انسانی، زمان و هزینه‌های کلی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، هیچ نیازی به کار آزمایشگاهی مرطوب وجود ندارد. به عنوان مثال، این دستگاه می‌تواند آزمایش سمیت کبدی را در حدود 30 دقیق انجام دهد که در مقایسه، یک آزمایشگاه به چند روز زمان برای ارائه جواب آزمایش نیاز دارد.
به گفته محققان، این نخستین بار است که تمام فرآیندهای لازم با موفقیت در یک دستگاه واحد جمع شده است. این گروه قصد دارد کار آماده‌سازی نمونه و تجزیه و تحلیل تراشه را در یک آزمایشگاه مقرون‌بصرفه روی یک دستگاه سوزن ادغام کند که قابل انبوه‌سازی باشد.

منبع: ایسنا