اخبار
ﺳﻪشنبه، 05 آبان 1394
شورایی از جنس دانش آموزی و تمرین مسوولیت پذیری

شورایی از جنس دانش آموزی و تمرین مسوولیت پذیری

تهران - ایرنا - هجدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی امروز - پنجم آبان - در بیش از 90 هزار واحد آموزشی کلید خورد، تا دانش آموزان در یک رقابت تنگاتنگ و در یک گستره کوچک به نام مدرسه رای اعتماد همسالان خود را جمع کنند.

 

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه آموزش و پرورش، دانش آموزان امروز شور و هیجان خاصی دارند پس از پنج روز کارهای تبلیغاتی و شناساندن خود به دیگر همشاگردی ها، امروز منتظر هستند تا نتیجه این جلب اعتماد را بگیرند.
این شور و حال دانش آموزان که نمونه کوچک تری از انتخابات در سطح گسترده در جامعه است، نوعی تمرین برای ورود به دنیای بزرگسالی و اجتماع است و در حقیقت دانش آموزان مسوولیت پذیری و نحوه رقابت سالم را در بین همسالان خود می آموزند تا در آینده بتوانند در محافل بزرگ تری نقش آفرینی کنند.
شورای دانش آموزی این فرصت را برای دانش آموزان فراهم کرده است تا ابتدا توانمندی خود در یک رقابت دسته جمعی را بسنجند و در مرحله بعد با کسب اکثریت آرا در فعالیت های مختلف آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری مدرسه حضور پیدا کرده و از خلاقیت و توانایی خود استفاده کنند.
* شورای دانش آموزی چیست؟
شورای دانش آموزی در آیین نامه اجرایی مدارس در سال 79 به عنوان یکی از ارکان مدرسه مورد توجه قرار گرفت و در راستای تمرکززدایی و حضور فعال دانش آموزان به استان ها ابلاغ شد.
این شورا به منظور ایجاد زمینه مساعد برای تربیت اجتماعی، تکریم شخصیت دانش آموزان و ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم بین دانش آموزان و اولیا مدرسه در سال 80-79 در مدارس متوسطه و راهنمایی اجرا شد و توانست در ایجاد روحیه مسوولیت پذیری و بهبود نظام تعمیم سازی و تصمیم گیری، موفقیت های قابل توجهی کسب کند.
این شورا اهدافی چون تحکیم و تعمیق ارزش ها، باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان، تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان، تمرین مشارکت جویی و مسوولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند کرد را دنبال می کند.
توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آئین نامه اجرایی مدارس، تسهیل در حسن اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسوولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه، ایجاد زمینه مناسب به منظور آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه از دیگر اهداف تعریف شده برای شوراهای دانش آموزی است.
در این شورا زمینه مساعد در راستای تبادل تجربیات، تعامل فکر و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و اولیا مدرسه فراهم می شود و به منظور غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با همکاری معاون پرورشی و تربیت بدنی و با هدف ایجاد نشاط و انگیزه بیشتر در بین دانش آموزان تلاش می شود.
* رقابت انتخاباتی دانش آموزان در 90 هزار واحد آموزشی
مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز از برگزاری هجدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی در بیش از 90 هزار واحد آموزشی خبر داد.
مهدی علی اکبرزاده اظهار داشت: تبلیغات دانش آموزان پنج روز قبل از انتخابات در مدارس انجام شده است و در این دوره انتخابات شوراها بار دیگر موضوع دانش آموز محوری و دانش آموزباوری در راس برنامه های آموزش و پرورش قرار می گیرد.
وی ادامه داد: این انتخابات شرایطی را فراهم می کند تا دانش آموزان احساس قدرت کنند و در فرایند تصمیم گیری حضور داشته باشند، ضمن اینکه این حرکت تمرینی برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی است.
علی اکبرزاده با بیان اینکه در مواد 18 و 20 آیین نامه اجرایی مدارس، برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی جزو وظایف مدیران این نهاد است، گفت: تمام دانش آموزان پایه سوم ابتدایی و بالاتر می توانند در انتخابات شوراهای دانش آموزی کاندیدا شوند و به کاندیداهای خود نیز رای بدهند.
وی در خصوص اعضای شورای دانش آموزی در هر مدرسه نیز یادآورشد: تعداد اعضای شورای دانش آموزی در مدارس به تعداد دانش آموزان مدارس بستگی دارد، به این صورت که در دبستان های تا 100 دانش آموز، پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل، در دبستان های از 101 تا 150 دانش آموز، هفت عضو اصلی و دو عضو علی البدل و در دبستان های بیش از 151 دانش آموز 9 عضو اصلی و دو عضو علی البدل انتخاب می شوند.
مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در مقاطع متوسطه اول و دوم تا 250 دانش آموز، پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل، از 250 تا 300 دانش آموز هفت عضو اصلی و دو عضو علی البدل، از 350 تا 550 دانش آموز 9 عضو اصلی و دو عضو علی البدل و از 550 دانش آموز به بالا 11 عضو اصلی و دو عضو علی البدل انتخاب خواهد شد.
علی اکبر زاده اضافه کرد: انتظار می رود امسال بیش از 9 میلیون دانش آموز در انتخابات شوراهای دانش آموزی شرکت کنند که پس از برگزاری انتخابات 650 هزار دانش آموز در واحدهای مختلف انتخاب می شوند و این اعضا در فعالیت های مختلف مدرسه مانند شرکت در شورای دبیران، شرکت در انجمن اولیا و مربیان و شرکت در تصمیماتی که مدیر واحد آموزشی اتخاذ می کند، حضور خواهند داشت.
وی گفت: شوراهای دانش آموزی بازوهای فکری و عملیاتی مدرسه هستند و فعالیت این شورای یک ساله است و امسال ارزشیابی لازم را از این شوراها به عمل می آوریم.
مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که سال گذشته عضو شورای دانش آموزی مدرسه بودند، موظف هستند تمام فرایند انتخابات جدید را برگزار کنند و نتیجه انتخابات، پس از شمارش آرا در مدرسه اعلام می شود البته فرصت اعتراض به نتایج آرا نیز وجود دارد.
علی اکبرزاده گفت: فعالیت شوراهای دانش آموزی در مدارس از نیمه دوم آبان ماه آغاز و توضیحات لازم توسط مدیر مدرسه به دانش آموزان منتخب ارایه می شود، ضمن اینکه شیوه نامه اجرایی شوراهای دانش آموزی نیز در اختیار دانش آموزان برگزیده قرار می گیرد.
شوراهای دانش آموزی را باید محفلی برای ارایه نظرها، انتقادها و پیشنهادها دانست، مجموعه ای که اگر به درستی مدیریت شود می تواند الگویی ثمر بخش برای فعالیت اجتماعی دانش آموزان در سطح مدرسه باشد، شورایی که نوعی تمرین برای ورود بچه ها در آینده به مجموعه های بزرگ تر و موثر تصمیم گیری کشور است.

منبع: ایرنا