اخبار
چهارشنبه، 06 آبان 1394
مکانیزم تجاری سازی اختراعات دانش آموزی

مکانیزم تجاری سازی اختراعات دانش آموزی

تهران - ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: با همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکانیزم تجاری سازی اختراعات دانش آموزی طراحی می شود.

 

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، علی زرافشان پس از امضای تفاهم نامه معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارکرد: هدف از این همکاری اتصال پژوهش سراهای دانش آموزی به پارک های علم و فناوری است.
وی افزود: با توجه به سیاست آموزش و پرورش در توسعه پژوهش های دانش آموزی، حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی این تفاهم نامه امضا شد و براین اساس ستادهای مختلف معاونت علمی و فناوری با حمایت از پژوهش های دانش آموزی زمینه رشد توسعه علمی کشور را از طریق دانش آموزان فراهم خواهند کرد.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با نهادهای مختلف از جمله ستاد نانو و زیست فناوری همکاری دارد و اخیراً با ستاد هوافضا و سلول های بنیادین نیز همکاری جدیدی را آغاز کرده است.
وی بیان کرد: کاستی هایی در حوزه پژوهش های دانش آموزی وجود داشت به عنوان مثال پژوهش سراها به پارک های علم و فناوری متصل نبودند که در تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری مقرر شد تا این اتصال برقرار و پژوهش سراها از امکانات پارک های علم و فناوری برای انجام تحقیقات دانش آموزی استفاده کنند.
زرافشان افزود: امکان تجاری سازی اختراعات و نوآوری های دانش آموزان در پژوهش سراها وجود نداشت و دانش آموزان توانایی انجام این کار را نداشتند از سوی دیگر پژوهش سراها راهکارهای حقوقی این موضوع را نمی دانستند بنابراین به دنبال مکانیزمی بودیم تا از طریق آن بتوان اختراعات دانش آموزی را به تولید انبوه رساند که در تفاهم نامه به این موضوع توجه شده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، زرافشان گفت: در نظر است تا از مراکز دانش بنیان در بحث پژوهش سراهای دانش آموزی کمک بگیریم و براین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مراکزی را برای بروز نوآوری و خلاقیت دانش آموزان راه اندازی می کند که این مراکز دربرگیرنده تمام زمینه هایی است که دانش آموزان در حوزه فعالیت های پژوهشی به آن نیاز دارند.
بنابراین گزارش ، این تفاهم نامه که در پنج ماه تنظیم و به مدت سه سال اعتبار دارد به امضای علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش رسید.

منبع: ایرنا