اخبار
پنجشنبه، 07 آبان 1394
تجهیز 14 پژوهش‌سرای کشور به آزمایشگاه نانو

تجهیز 14 پژوهش‌سرای کشور به آزمایشگاه نانو

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی 95-94 تعداد 14 پژوهش‌سرا تا اسفندماه به آزمایشگاه نانو مجهز می شوند.

 

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، علی زرافشان در همایش تجلیل از دانش آموزان برتر و تلاشگر دوره آموزش متوسطه در اراک اظهار کرد: در طول سال‌های 81 تا 92 تعداد 300 پژوهش‌سرا در کشور راه‌اندازی شده و در دو سال اخیر این تعداد با افزایش 200 پژوهشسرا به 500 پژوهشسرا در کشور رسیده است.
وی با بیان اینکه تعداد 64 پژوهشسرای دانش آموزی کشور مجهز به آزمایشگاه نانو می‌شوند، گفت: از این تعداد 50 پژوهشسرا به این آزمایشگاه‌ها تجهیز و راه‌اندازی شده‌اند و در سال تحصیلی 95-94 نیز 14 پژوهشسرا تا اسفندماه به آزمایشگاه نانو مجهز می شوند. زرافشان عنوان کرد: آزمایشگاه نانو در دسترس دانش آموزانی قرار می گیرد که قصد دارند در المپیاد نانو شرکت کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: 70 درصد اعتبار تجهیز پژوهشسراها به آزمایشگاه نانو، توسط معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و 30 درصد مابقی نیز توسط آموزش و پرورش تامین شده است.
وی در ادامه ضمن اشاره به استعدادها و توانایی‌های فردی هر دانش آموز گفت: وظیفه آموزش و پرورش این است که بستر لازم را برای شناسایی استعدادها و زمینه مناسب را جهت پرورش استعدادها فراهم کند.
زرافشان به تنوع استعدادها در میان دانش آموزان اشاره کرد و گفت: شاید در گذشته‌های نه چندان دور همیشه وقتی صحبت از دانش آموز برتر و استعداد برتر می‌شد این برتری مبنی بر این بود که دانش‌آموزی از نظر هوش نسبت به دیگری برتر باشد، اما دقت در رفتارهای دانش آموزان بر اساس مطالعاتی که در مورد افراد موفق در عرصه‌های مختلف اجتماعی صورت گرفته نشان داد که انسان‌ها دارای تنوع استعدادها هستند و امروز تعداد هوش‌های شناسایی شده به بیش از 10 هوش در جهان رسیده است.
وی با بیان اینکه در سند تحول آموزش و پرورش نگاه به هوش‌های چندگانه تحت عنوان ابعاد وجودی انسان یا ساحت‌های وجودی انسان تعریف شده است، گفت: انسان دارای ابعاد و ساحت‌های متنوع و متفاوت وجودی است که آموزش و پررش باید زمینه تربیت، آموزش و رشد آنها را فراهم کند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در آموزش و پرورش مجموعه‌ای از جشنواره‌ها به منظور شناسایی استعدادها طراحی شده است و به این باور رسیده‌ایم که استعدادها را باید از دوره پیش دبستانی شناسایی کرد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های علمی از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه، به جشنواره جابربن حیان در دوره ابتدایی، نوجوان خوارزمی در دوره اول متوسطه و جشنواره جوان در دوره دوم متوسطه اشاره کرد.
زرافشان گفت: هدف از برگزاری این جشنواره‌ها این است که دانش آموز مستعدی که در دوره ابتدایی شناسایی می شود بتواند مسیر پیشرفت علمی را از طریق جشنواره‌ها تا پایان دوره متوسطه دنبال کند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در استان مرکزی نیز به زودی یک پژهشسرای بسیار فاخر افتتاح خواهد شد تا استعدادهای برتر استان بتوانند از ظرفیت‌های علمی موجود در این پژوهشسرا بهره‌مند شوند.
وی گفت: پژوهشسراها پارک‌های علمی فناوری دانش آموزی هستند که با حضور اساتید در این پژوهشسراها به دانش آموزانی که دارای ایده های برتر هستند کمک می‌شود.
زرافشان با بیان اینکه آموزش و پرورش امروز با اکثر ستادهای معاونت علمی فناوری همکاری بسیار خوبی دارد، گفت: ستاد نانو، زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی، هوا و فضا و ict از جمله ستادهایی هستند که در پژوهشسراهای کشور فعال هستند و جشنواره‌هایی را با حضور این ستادها برگزار می کنیم تا دانش آموزان سهم خود را در توسعه علمی کشور ایفا کنند.
به گزارش ایسنا، در این همایش از 50 نفر از دانش آموزان رتبه‌های 35 تا هزار کنکور در استان مرکزی تقدیر به عمل آمد.
همچنین از رتبه‌های برتر جشنواره نوجوان خوارزمی و نفرات برتر کشوری در حوزه فنی و حرفه‌ای با اهدای لوح سپاس و هدیه تقدیر شد.

منبع: ایسنا