اخبار
چهارشنبه، 13 آبان 1394
اجرای طرح «تدبیر» در 95 درصد مدارس ابتدایی کشور

اجرای طرح «تدبیر» در 95 درصد مدارس ابتدایی کشور

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح «تدبیر» در 95 درصد مدارس کشور در سال تحصیلی جاری خبر داد.

 

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، صادق صادق پور مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه نشست معاونان آموزش ابتدایی استان‌های سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: اجرای طرح «تدبیر» در راستای تحقق راهبرد ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی است.
وی تصریح کرد: این طرح به مدیران کمک می‌کند تا با رویکرد بهبود مستمر فرآیندها، با مشارکت عوامل انسانی براساس اهداف، سیاست‌ها، مقررات آموزش و پرورش و شاخص‌ها، نسبت به تدوین برنامه عمل سالانه متناسب با نیازهای مدرسه اقدام کنند و با اجرای برنامه توسط ارکان مختلف مدرسه همراه با ارزیابی مداوم، وضعیت عملکرد مدرسه را بهبود ببخشند.
صادق پور افزود: این طرح در تمام مدارس دوره ابتدایی سراسر کشور به غیر از مدارس مجری طرح تعالی مدیریت مدرسه به اجرا در می‌آید و مهم‌ترین هدف این طرح، نهادینه‌سازی برنامه محوری، توسعه خود ارزیابی، جلب مشارکت درونی و بیرونی، ‌تقویت فرآیند ارزیابی مستمر و تلاش برای بهبود مستمر کیفیت فرآیندهاست.
مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ابلاغ طرح به مدارس و تبیین آن برای مدیران، خود ارزیابی اولیه و تنظیم برنامه سالانه، تأیید امتیاز اولیه توسط مناطق آموزشی، خود ارزیابی فرآیندی، خود ارزیابی پایانی، ارزیابی بیرونی توسط مسئولین منطقه، نحوه تعیین میزان رشد مدارس و دریافت بازخوردها و اعطای مشوق‌ها، گام‌های اجرایی طرح «تدبیر» در مدارس ابتدایی سراسر کشور است.
وی تمرکززدایی را یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: دفتر آموزش دبستانی برای تبادل تجارب و تعامل اندیشه‌های معلمان، متخصصان و کارشناسان حوزه‌های مربوط و در عمل به راهکارهای 6-1و 3-18و4-18سند تحول بنیادین و شیوه‌نامه گروه‌های آموزشی اقدام به تشکیل دبیرخانه‌های علمی گروه‌های آموزشی کرد.
صادق‌پور ایجاد زمینه‌های هم‌فکری و مشارکت ‌آموزشی، بررسی و تحلیل موضوعات مرتبط با مسائل آموزشی و افزایش سرعت بررسی و اظهارنظر در خصوص برنامه‌های آموزش و پرورش را از اهداف تشکیل دبیرخانه‌های دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید تعداد این دبیرخانه‌ها از 4 به 7 دبیرخانه بر اساس مأموریت‌های سازمانی افزایش یافته است که بهسازی فرآیند یادگیری و پژوهش‌های مدرسه‌ای، پروژه‌های دانش‌آموزی، عدالت ‌آموزشی و انسداد مبادی بی‌سوادی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، بهسازی و توانمندسازی معلمان و یادگیری الکترونیک، برنامه‌ریزی و کیفیت بخشی آموزش در کلاس‌های چندپایه و برنامه‌ریزی پایش ارزشیابی تحصیلی – تربیتی، اسامی این دبیرخانه‌هاست.
مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص رشد شاخص‌ها و تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های این دفتر در سال تحصیلی جاری، گفت: رشد پوشش تحصیلی واقعی به میزان 98 و نیم درصد، جذب دانش‌آموزان در پایه اول تحصیلی به میزان 97 و هشت دهم درصد و تقویت مهارت‌های حرفه‌ای معلمان به اندازه 56 و نیم درصد از عمده فعالیت‌های این دفتر است.
صادق پور خاطرنشان کرد: آموزش نیروی انسانی کلاس‌های چندپایه با ضریب رشد 2 و 39 صدم و درس پژوهش معلمان ابتدایی با رشد یک و 88 صدم برابری بخشی از فعالیت‌های دفتر آموزش دبستانی در سال تحصیلی 95-94 است.

منبع: فارس