اخبار
پنجشنبه، 14 آبان 1394
ساخت تراشه‌ای‌ جدید با قابلیت تشخیص مقاومت ویروس‌ها

ساخت تراشه‌ای‌ جدید با قابلیت تشخیص مقاومت ویروس‌ها

پژوهشگران به منظور ارایه سریع نتایج آزمایشات پزشکی تراشه‌ای ساخته‌اند که با کاهش مدت زمان تشخیص از تجویز بی‌مورد آنتی‌بیوتیک توسط پزشکان جلوگیری می‌کند.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دانشمندان کانادایی ابزار تشخیصی جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند مدت زمان آزمایش ویروس‌های قوی ضدمیکروبی مقاوم ( Antimicrobial resistance,AMR) را از چندین روز به چند ساعت کاهش دهد. به دلیل این‌ که این فرایند به طور قابل‌ توجهی کوتاه‌تر شده‌ است، پژوهشگران بر این باورند که تراشه جدید آن‌ها می‌تواند به‌ خوبی عفونت را تشخیص دهد و به پزشکان در تجویز زودتر آنتی‌بیوتیک مؤثر کمک کند.
در گزارش اخیری که توسط دولت بریتانیا تهیه شده‌ است، دانشمندان تخمین می‌زنند که بیماری AMR می‌تواند هر ساله جان 10 میلیون انسان را گرفته و هزینه‌ای برابر با 100 تریلیون دلار برای مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهان داشته‌ باشد. نویسنده این گزارش، جیم اونیل، اقتصاددان ارشد سابق مؤسسه گلدمن ساکس، تخمین‌های ذکر شده را محافظه‌کارانه دانسته و اضافه می‌کند، احتمالا ً ارقام واقعی بسیار بیشتر هستند.
به گفته دانشمندان دانشگاه تورنتو(University of Toronto)، یکی از علل مقاومت به آنتی‌بیوتیک تجویز نادرست و بی‌فایده داروست. از آنجا که ارایه نتایج آزمایش ممکن است تا سه روز به طول بیانجامد و بیماران نیاز به اقدامات سریع‌تری دارند، پزشکان اغلب تا وقتی که نتایج آزمایش مشخص شود، یک طیف گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای بیماران تجویز می‌کنند.
جاستین بیزانت، دانشجوی دکتری در زمینه پژوهش در اخبار مهندسی دانشگاه تورنتو، می‌گوید: «تجویز آنتی‌بیوتیک بر حسب حدس و گمان می‌تواند منجر به مقاومت در برابر طیف گسترده‌ای از آنتی بیوتیک‌ها شده و در صورت عفونت‌های جدی به نتایج بسیار بدی برای بیمار منجر شود. ما می‌خواهیم طی چند ساعت تعیین کنیم که آیا باکتری‌ها نسبت به یک آنتی‌بیوتیک خاص حساس هستند یا نه و نمی‌خواهیم این عمل چند روز به طول بیانجامد.»
این تیم که تحقیقات خود را در مجله Lab on a Chip منتشر کرده‌اند، یک تراشه شیشه‌ای طراحی کرده‌اند که با استفاده از یک سری فیلتر، حداکثر مقدار باکتری را در یک چاه در ابعاد نانو که حاوی آنتی‌بیوتیک و یک مولکول به نام رسازورین(Resazurin) می‌باشد متمرکز می‌کند. هنگامی که باکتری‌های زنده با رسازورین واکنش می‌دهند، به رسوروفین(Resorufin) تبدیل می‌شوند که دارای اثر الکتروشیمیایی متفاوتی است. محققان تصریح می‌کنند که اگر آنتی‌بیوتیک با موفقیت همه باکتری‌ها را از بین ببرد، واکنش متوقف خواهد شد.
ادوارد سارجنت استاد مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تورنتو به همراه شانا اوکلی، استاد موسسه بیومتریال و مهندسی پزشکی، نظارت بر این پروژه را بر عهده دارند. به گفته سارجنت این ابزار می‌تواند در مطب پزشکان به صورت یک بسته که به‌ طور قابل توجهی از دیگر جایگزین‌های موجود کوچک‌تر است، برای ارائه نتایج سریع مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایسنا