اخبار
پنجشنبه، 21 آبان 1394
آغاز اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی کشور

آغاز اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی کشور

تهران -ایرنا- معاون مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی سراسر کشور خبر داد.

 

مرتضی شکوهی روز چهارشنبه در همایش تدبیر مدارس ابتدایی پیشوا که در محل مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: تغییر نگرش و تدبیر مدیران در دوره ابتدایی باعث شکوفایی علم در آموزش و پرورش می شود که این امر با اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی سراسر کشور محقق خواهد شد.
وی افزود: طرح تدبیر به مدیران کمک می کند تا با رویکرد بهبود مستمر فرآیندها، با مشارکت عوامل انسانی و براساس اهداف، سیاست ها، مقررات و شاخص های آموزش و پرورش ، نسبت به تدوین برنامه سالانه متناسب با نیازهای مدرسه اقدام کنند و با اجرای برنامه توسط ارکان مختلف مدرسه همراه با ارزیابی مداوم، وضعیت عملکرد مدرسه را بهبود بخشند.
شکوهی مهمترین هدف اجرای طرح تدبیر را نهادینه کردن فرهنگ برنامه محوری، توسعه خودارزیابی، جلب مشارکت درونی و بیرونی، تقویت فرآیند ارزیابی مستمر و تلاش برای بهبود مستمر کیفیت فرآیندها یاد کرد.
شکوهی افزود: این برنامه با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاه تعالی بخش، مدرسه محور، مشارکت جو و کیفیت مدار در مدارس انجام می شود و طی آن تلاش می شود تا مدیران مدارس با ایجاد خلاقیت و نوآوری و اعمال روش هایی مطابق با فناوری روز در راستای تعالی وضع مطلوب تلاش کنند.
وی گفت: امروزه با چرخش نگرش و دیدگاهی که در مدیران مدارس ابتدایی در بعد آکادمیک، علمی و اجرایی رخ داده شاهد پیشرفت های عظیمی در این دوره از تحصیل دانش آموزان هستیم، به گونه ای که مدیران مقطع ابتدایی با بکارگیری خلاقیت، توان، علم، مهارت و نوآوری خود توانسته اند از امکانات حداقلی خود بیشترین استفاده را ببرند.
وی افزود: واژه تدبیر دراین طرح به این دلیل استفاده شده که تدبیر درهیچ زمانی از انسان جدا نبوده و انسان در هر برهه از زمان که کار هوشمندانه ای انجام داده، یقینا با تدبیر به موفقیت دست پیدا کرده است بنابراین تدبیر حفظ هوشمندی در برابر پیچیدگی ها و استفاده بهینه از منابع است و در اصل مدیریت با تدبیر معنا می یابد.
شکوهی بیان داشت: در مدارس معلمان و سایر کارکنان سرمایه محسوب شده و مدیران با بهره گیری از توانمندی نیروهای انسانی مدرسه را در مسیر رشد قرار می دهند.

منبع: ایرنا