اخبار
یکشنبه، 24 آبان 1394
نصب مخازن هوشمند در مدارس

نصب مخازن هوشمند در مدارس

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران از بکارگیری مخازن خوددریافت پسماند از دو ماه آینده در پایتخت خبر داد.

 

حسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درخصوص بکارگیری انواع مخازن جمع‌آوری پسماند در سطح شهر تهران، گفت: در تهران براساس رفتارهای شهروندان اقدامات مناسب را انجام می‌دهیم برخی شهروندان که مسئولیت پذیر نیستند، با ریختن پسماند‌هایی مانند کارتن، مقوا و یا نخاله‌های ساختمانی باعث تخریب مخازن پلاستیکی شده و یا بعضا با انداختن ته‌سیگار باعث آتش‌سوزی مخازن می‌شوند. به هر ترتیب این مخازن در شهر تهران از بین می‌روند. برهمین اساس استفاده از مخازن فلزی که از ورق‌های گالوانیزه ساخته شده‌اند در دستور کار قرار گرفته است. البته استفاده از این مخازن نافی این نیست که از سایر مخازن استفاده نکنیم.
وی ادامه داد: در حال بررسی هستیم اگر مخازن دیگری پیشنهاد شود که استحکام داشته باشند و وزن و حجم مناسب هم داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند؛ پیشنهادی دریافت کردیم برای استفاده از مخازن نانو که در مواد اولیه آن از نانو استفاده شده، نمونه های اولیه تولید شده که پس از بررسی ممکن است جایگزین مخازن فلزی و پلاستیکی شود.
یه گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، قیمت هریک از مخازن فلزی پسماندشهر تهران بین یک میلیون تا یک میلیون و300 هزار تومان و قیمت یک مخزن پلاستیکی نزدیک به همین رقم است.
انتقال مخازن زباله به داخل مجتمع های مسکونی
جعفری درخصوص استفاده از درب برای مخازن پسماند در سطح شهر تهران گفت: به دلیل عدم همراهی و تمایل شهروندان در حال حاضر از مخازن ساده و بدون درب استفاده می‌شود، ولی با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، باید مخازن را به داخل منازل و آپارتمان‌ها منتقل کنیم و طبیعتا با انجام این کار مخازن موجود در آپارتمان‌ها حتما باید درب داشته باشند و در آپارتمان ها تعداد افراد محدود است و مسئولیت نگهداری از مخازن را نیز بر عهده خواهند گرفت و در ساعات مشخص نیز از آنها تحویل گرفته می شود.
وی افزود: امیدواریم با اجرای این روند در پروسه ای دو تا سه ساله مخازن شهر تهران درب دار شوند و به داخل مجتمع های مسکونی منتقل شوند.
بکارگیری مخازن خوددریافت پسماند از دو ماه آینده
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران از به کارگیری دستگاه های خود دریافت پسماند خشک (RVM) از دو ماه آینده خبر داد و افزود: طرح استفاده از این مخازن در شهر تهران آغاز شده و در فاز اول در پنج میدان میوه و تره‌بار شهر تهران، فروشگاه‌های شهروند و ایستگاه‌های مترو مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این مخازن ظروف پت و شیشه را تحویل می‌گیرند و در ازای آن برای افراد کارت‌های شهروندی اتوبوس و مترو را شارژ می‌کنند و یا درآمد آن را با خواست فرد در اختیار موسسات خیریه قرار می‌دهند. که این گزینه با توجه به شرایط کشور به دستگاه ها اضافه شده است. پس از نصب نمونه های اولیه ارزیابی انجام می شود و در مرحله بعد درخصوص بکارگیری این مخازن در سطح گسترده تصمیم‌گیری می شود.
استفاده از مخازن هوشمند پسماند خشک در مدارس شهر تهران
جعفری با اشاره به استفاده از مخازن هوشمند پسماند خشک در برخی مدارس شهر تهران گفت: مخازن هوشمند پروژه‌ای دانش‌آموزی بود که پس از بررسی و رفع برخی نواقص نمونه‌هایی از آن ساخته شد و در تعدادی از مدارس شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت. این مخازن در هنگام استفاده و یا نزدیک شدن فرد به آن مخزن و یا باز کردن درب مخزن آلارم‌ها و پیام‌های مرتبط با مدیریت پسماند به فرد ارائه می‌دهد تا از این طریق شهروندان را درخصوص تفکیک پسماند خشک ترغیب و تشویق کند. در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم نقاط ضعف این مخازن را شناسایی و پس از رفع آنها از این مخازن در مدارس هیات امنایی استفاده کنیم.
منبع: ایسنا