اخبار
ﺳﻪشنبه، 26 آبان 1394
اکثر کتب موجود در کتابخانه‌های مدارس قدیمی است

اکثر کتب موجود در کتابخانه‌های مدارس قدیمی است

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت کتابخانه‌های مدارس نیازمند ارزیابی مجدد است، گفت: اکثر کتب موجود در کتابخانه‌های مدارس قدیمی است.

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در مراسم افتتاح 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه که امروز در دبیرستان مصلی‌نژاد شهرری برگزار شد، اظهار داشت: کتاب، امروز به عنوان یکی از محوری‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای ارتباطی و انتقال فرهنگ تلقی می‌شود، اما در جامعه ما کمی مهجور مانده است.
وی به دلایلی که موجب عدم توجه به کتاب شده است، اشاره کرد و افزود: گرانی کتاب، عدم وقت کافی، سرگرم شدن مردم به امور جاری، عدم تأمین سلیقه‌های مختلف، عدم دسترسی آسان به کتاب، ضعف جاذبه محتوا و سیاست‌های فرهنگی متنوع و ناپایدار از جمله این دلایل است.
کمرئی اضافه کرد: گرچه این دلایل به عنوان علل نخواندن کتاب مطرح شده است، اما بنده معتقدم شاید علت اصلی این موضوع، این است که نیازی به مطالعه کتاب احساس نمی‌کنیم.
وی افزود: در تحلیل عقلانی معتقدیم که کتاب، آثار و برکات زیادی در زندگی ما دارد، اما این احساسی که منشأ حرکت برای توسعه و ترویج کتابخوانی است هنوز به وجود نیامده است و شاید این عدم احساس نیاز به دلیل خودشیفتگی و مطلق‌نگری در اندیشه و باور و میزان دانایی افراد است که مانع برای تلاش جهت مطالعه می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به موضوع فرهنگ شفاهی اشاره کرد و افزود: عمدتاً ما از طریق قصه‌گویی و فرهنگ شفاهی مقصودمان را منتقل می‌کنیم که این موضوع غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ مکتوب را نشان می‌دهد و شاید در مدارس نیز به تبعیت از همین وضعیت در کشور، ضعف در مطالعه وجود دارد.
وی با اشاره به لزوم تقویت کتابخانه‌های آموزشگاهی، گفت: امروز وضعیت کتابخانه‌های مدارس چندان مطلوب نیست و نیازمند ارزیابی مجدد است، چرا که عمدتاً کتاب‌ها قدیمی است و باید نو شود.
کمرئی اضافه کرد: پدر و مادرها نیز نکته بعدی هستند چرا که پدر و مادرهایی که کتابخوان هستند موجب می‌شوند که فرزندان آنها نیز کتابخوان شوند.
وی افزود: برخی مواقع گفته می‌شود هر کتاب ارزش یک بار خواندن را دارد، اما ما آنقدر فرصت نداریم که همه کتاب‌ها را بخوانیم، پس نیازمند انتخاب کتاب مناسب هستیم و کتاب مناسب باید در مدارس توسط فردی که آشنا به کتاب‌ است، به دانش آموزان معرفی شود و این ضعف نبود کتابداران ورزیده در مدارس، به سرانه پایین مطالعه می‌انجامد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بر تقویت روحیه پرسشگری در دانش آموزان نیز تأکید کرد و افزود: تقویت روحیه پرسشگری موجب ایجاد نیاز برای مطالعه در دانش‌آموزان می‌شود.

منبع: فارس