اخبار
دوشنبه، 16 آذر 1394
لپ‌تاپ شیمیایی ناسا برای کمک به کشف حیات در سیارات بیگانه

لپ‌تاپ شیمیایی ناسا برای کمک به کشف حیات در سیارات بیگانه

دانشمندان ناسا یک ابداع جدید را معرفی کرده‌اند که می‌تواند در ماموریت‌های آینده برای کشف حیات در سیارات دیگر به کار گرفته شود.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این جعبه مثلثی شکل موسوم به "لپ‌تاپ شیمیایی" در حقیقت یک آزمایشگاه شیمی متحرک خودکار است که می‌تواند در کاوشگرهای آینده ناسا نصب شود.
این لپ‌تاپ شیمیایی یک هدف نهایی داشته و آن، کشف مولکول‌های مرتبط با حیات است. بطور خاص این فناوری برای شناسایی اسید آمینه‌ها و اسیدهای چرب طراحی شده که به ترتیب برای پروتئین‌ها و غشای سلولی در حیات روی زمین اساسی هستند.
نمونه‌های بدست آمده از مریخ یا سیارات دیگر باید در آب حل شده و سپس مورد تحلیل قرار گیرند. لپ‌تاپ شیمیایی از چیزی استفاده می‌کند که محققان آن را به شیوه دستگاه اسپرسو در داغ کردن و حل کردن نمونه در آب تشبیه کرده‌اند. رنگ و دیگر افزودنی‌های شیمیایی برای کمک به نمایش مولکول‌ها در نمونه استفاده خواهد شد و همه اطلاعات بدست آمده توسط یک لیزر در دستگاه بررسی خواهند شد.
اما این دستگاه تنها قادر به شناسایی اسیدهای آمینه یا اسیدهای چرب در یک سیاره بیگانه نبوده، بلکه همچنین می‌تواند اطلاعات اضافی را برای تعیین این که آیا اسیدهای آمینه از جایی که دارای حیات بوده، منشا گرفته است یا خیر، ارائه کند.
یک اسیدآمینه خاص می‌تواند در دو نوع چپ یا راست دست ظاهر شود. این دو نسخه موسوم به انانتیومرها دارای ویژگی‌های فیزیکی مشابه هستند و آینه یکدیگر محسوب می‌شوند. بر روی زمین، حیات بیشتر با استفاده از نسخه‌های چپ دست تکامل یافته است. بسیاری از واکنش‌های زیستی، ویژگی دست برتری یک مولکول را حفظ می‌کنند. بر روی زمین بیشتر اسیدآمینه‌های چپ دست غالب هستند اما ممکن است در سایر سیارات، اسیدآمینه‌های راست‌دست بر حیات حکمفرمایی کنند.
برخی از رنگهای موجود در این دستگاه تنها برای اسیدآمینه‌های چپ یا راست دست کار می‌کنند که این امر به دانشمندان اجازه خواهد داد تا ترکیب یک نمونه را مشاهده کرده و امکان وجود حیات بر روی سیاره را بسنجند.

منبع: ایسنا