اخبار
شنبه، 28 آذر 1394
آموزش مفاهیم قرآنی به دانش‌آموزان با روشی جدید مبتنی بر قصه

آموزش مفاهیم قرآنی به دانش‌آموزان با روشی جدید مبتنی بر قصه

یک پژوهشکر و مؤلف کتاب‌های قرآنی گفت: امروز جای داستان‌های انبیاء برای کودکان خالی است. با توجه به ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با داستان‌های قرآنی، می‌توان با سبک جدید و مدرن این داستان‌ها را برای بچه‌ها نقل کرد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین حسن راستگو، کارشناس علوم قرآنی و از نامزدهای کسب عنوان برتر دوازدهمین جشنواره کتاب‌‌‌های آموزشی و تربیتی رشد درخصوص کتاب بچه‌ها سلام اظهار داشت: این کتاب یک کتاب صوتی است و بنده به عنوان پژوهشگر در تألیف و آماده‌سازی این کتاب همکاری داشتم.
وی افزود: حدود دو سال است که تلاش داریم کل جزء 30 قرآن و سوره‌های کوچک را در قالب کتاب صوتی برای کودکان آماده کنیم تا علاقه مندان بتوانند از این مجموعه برای یادگیری استفاده کنند. بخشی از پژوهش‌های مربوط به این مجموعه تمام شده و بخش دیگری مانده است که امیدواریم به زودی پژوهش تمامی بخش‌های مربوطه به پایان برسد و این مجموعه آماده بهره‌برداری شود.
این کارشناس علوم قرآنی گفت:‌ آماده‌سازی این مجموعه خیلی زحمت دارد. باید بعد از اتمام کار پژوهش، کارهای الکترونیکی و تنظیم و در نهایت چاپ را شروع کنیم. به هر حال سعی می‌کنیم کل جزء 30 قرآن را به صورت کتاب‌های کوچک صوتی آماده کنیم.
راستگو در پاسخ به این پرسش که آثار دینی که برای کودکان و نوجوانان تألیف و منتشر می‌شود باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد تا مخاطبان بهره‌برداری بیشتری از این آثار داشته باشند؟ افزود:‌ در قرآن کریم قصه‌های فراوانی از انبیا و اولیای الهی آمده است، چرا که قصه مهمترین روش برای آموزش مفاهیم قرآنی و دینی به کودکان و نوجوانان است. می‌توان قصه‌‌های انبیا و بزرگان دین و مردان و زنان نمونه اسلام را به زبانی ساده و شیرین برای کودکان نقل کرد تا آنها با زنان و مردان نمونه اسلام آشنا شوند و با مفاهیم دینی انس بیشتری بگیرند. قرآن مثلها و قصه‌های خوبی در زمینه‌های اجتماعی، اخلاقی و ... دارد که اگر با زبان شیرین برای بچه‌ها نقل شود یا به صورت کتابهای رنگی همراه با عکس‌ها و تصاویر جذاب به چاپ برسد بسیار مؤثر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه کودک و نوجوان کتاب‌های قرآنی و دینی فراوانی به چاپ رسیده است اما به هر حال نباید به این تعداد آثار اکتفا کنیم، گفت: هر زمانی ادبیات خاص، شرایط و نیازهای زمان خود را می‌طلبد. مرحوم «مصطفی زمانی» یکی از فضلای پر تلاش قم بودند که انتشارات هم داشتند. وی قبل از انقلاب اسلامی، در یک دوره‌ای داستان‌های انبیا را به همراه تصاویر رنگی برای کودکان به چاپ رساندند که بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت. از آن زمان تاکنون حدود 40 سال گذشته است و در این 40 سال با توجه به اینکه واژه‌های زیادی وارد ادبیات کودکان و نوجوانان شده و نگرش‌ها و بینش‌ها تغییر کرده است آثار قابل توجهی در این حوزه به چاپ نرسیده است. اگر ما بتوانیم هر ده یا بیست سال این برنامه‌ها را به‌روز و ارائه کنیم خیلی خوب است.
این پژوهشگر علوم قرآنی در پاسخ به این پرسش که در حوزه معرفی انبیای الهی برای کودکان و نوجوانان چقدر کار شده است؟ عنوان کرد: به نظر می‌رسد امروز جای سلسله داستان‌های انبیا برای کودکان خالی است. با توجه به ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با داستان‌های قرآنی، می‌توانیم با سبک جدید و مدرن و با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای رسانه‌ای این داستان‌ها را برای بچه‌ها نقل کنیم که در این صورت کودکان می‌توانند از هر کجای قصه که بخواهند یک چیز تازه کشف کنند. همچنین می‌توانند برخی موضوعات را به صورت پازل با هم ترکیب کنند و از این آثار و محصولات  بهره ببرند. اگر ما از ابزار مدرن برای بیان مفاهیم قرآنی و دینی به کودکان استفاده کنیم آنها با شادابی و نشاط بیشتری به دنبال مسائل دینی می‌روند و درک بهتری نیز از این مسائل خواهند داشت.
راستگو عنوان کرد: متأسفانه وضعیت کتاب در جامعه ما به هیچ عنوان مناسب نیست. به نظر می‌رسد کتاب در جامعه ما به سمت یک بیماری مزمن و مرگ پیش می‌رود. زمانی بود که کتاب‌ها در شمارگان صدهزار نسخه به چاپ می‌رسیدند اما الان در نهایت در دو هزار نسخه به چاپ می‌رسند که هزار نسخه آن نیز به چاپخانه بازمی‌گردد. طی سالهای متمادی فرهنگ مطالعه عوض شده است و به جای مطالعه کتاب، همه به دنبال نرم‌افزارها و سایت‌های اینترنتی می‌روند.
وی ادامه داد:‌گاهی مشاهده می‌کنیم که امکانات کمی در اختیار ناشران قرار دارد و به ویژه ناشران کتاب‌‌های قرآنی و دینی با مشکلاتی در زمینه چاپ روبه‌رو هستند. این مسئله باعث می‌شود کمتر در این حوزه وارد شوند. همانطور که عده‌ای خیرخواه برای امام حسین(ع) و عاشورا و تاسوعای حسینی(ع) خرج می‌کنند و نذری می‌دهند، می‌توانند نذر چاپ کتاب برای امام حسین(ع) هم داشته باشند و این کتاب‌ها را به صورت رایگان یا نیم بها توزیع کنند؛ در این صورت تیراژ کتاب‌ها بالا می‌رود و خواننده‌ها نیز به طور طبیعی بیشتر می‌شوند.
این پژوهشگر علوم قرآنی در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای گرایش یافتن کودکان و نوجوانان برای خرید و مطالعه کتابهای دینی و قرآنی چیست؟ گفت:‌ اگر کتاب‌‌هایی که به ویژه برای کودکان و نوجوانان به چاپ می‌رسد زیبا و همراه با تصاویر رنگی و جذاب باشد و همچنین این کتاب‌ها در دسترس باشد کودکان و نوجوانان هم این کتاب‌ها را می‌خرند. چرا جایزه‌ای که به بچه‌ها می‌دهند توپ، کفش، لباس ورزشی و... است؟ هر چند که این جوایز خوب است اما در کنار این جوایز می‌توانند کتاب هم به بچه‌ها هدیه بدهند تا آنها با کتاب و کتابخوانی انس بیشتری بگیرند.
راستگو گفت:‌ ناشران حوزه کودک و نوجوان به محتوا و ظاهر کتاب‌‌ها توجه داشته باشند. محتوای کتاب‌ها باید متناسب با فرهنگ، سطح معلومات و هوش بچه‌ها باشد چرا که نه کتاب‌های سنگین به درد بچه‌ها می‌خورد و نه کتاب‌های خیلی سبک. همچنین شکل ظاهری کتاب اهمیت بسیاری دارد. باید در شکل ظاهری کتاب‌ها و صفحه‌آرایی از بهترین تصاویر و فونت‌ها استفاده شود و در کنار یک چاپ خوب، کتابی ارائه شود که مورد پسند کودکان و نوجوانان باشد.

منبع: تسنیم