اخبار
چهارشنبه، 09 دی 1394
37 هزار و 279 نفر در سه مقطع سواد آموزی تحت پوشش رفته است

37 هزار و 279 نفر در سه مقطع سواد آموزی تحت پوشش رفته است

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: 37 هزار و 279 نفر در سه مقطع سوادآموزی تحت پوشش رفته است که 17 هزار و 901 نفر در دوره سواد آموزی 12 هزار و 256 نفر در دوره انتقال، 7 هزار و 102 نفر در دوره تحکیم تحت پوشش قرار گرفته اند.

 

محمد رضا نجفی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت: در سال جاری 39 هزار نفر در سه پایه، حجم توسط سازمان سواد آموزی کشور تعریف شده است. 
وی ادامه داد: از این تعداد برای 20 هزار نفر در دوره سواد آموزی، 12 هزار نفر در دوره انتقال و 7 هزار نفر در دوره تحکیم حجم ابلاغی صادر شده است.
نجفی با بیان اینکه 37 هزار و 279 نفر در سه مقطع سوادآموزی تحت پوشش رفته است، افزود: 17 هزار و 901 نفر در دوره سواد آموزی 12 هزار و 256 نفر در دوره انتقال، 7 هزار و 102 نفر در دوره تحکیم تحت پوشش قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: نرخ پوشش سواد آموزی تاکنون در دوره سواد آموزی 90 درصد، در دوره انتقال 102 درصد و در دوره تحکیم نیز 102 درصد بوده است که میانگین این امر درراستای حجم ابلاغی برابر با 98 درصد بوده است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی جز 6 استان آخر از نظر نرخ بی سوادی است، خاطر نشان کرد: در این راستا طرح شتاب بخشی سوادآموزی با گروه هدف 10 الی 49 ساله اجرا می شود.
وی تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال 90 نرخ باسوادی در گروه سنی10 الی 49 ساله استان 87.50 درصد است که این امر در عملکرد در پایان سال گذشته 92 درصد بوده است.
نجفی ادامه داد: بر اساس تعداد جمعیت و سرشماری سال 90، 249 هزار نفر بی سواد در استان وجود دارد که با انجام فعالیت های گسترده ئر طی این سال ها این آمار به 171 هزار نفر کاهش یافته است.
وی گفت: در راستای تحقق اهداف تعریف شده طرح آموزش اولیای بی سواد در حال اجرا است که در این راستا حدود 26 هزار نفر از اولیای بی سواد دانش آموزان شناسایی شده است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی اضافه کرد: طرح ویژه افراد 10 الی 20 سال نیز در سه گروه ویژه کودکان کار، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست و کودکان دارای معلولیت جسمی و حرکتی ایجاد شده است.
وی ایجاد مرکز یادگیری محلی را از دیگر طرح ها دانست و خاطر نشان کرد: افراد بی سواد و کم سواد تحت پوشش این مراکز قرار می گیرد که تاکنون 11 مرکز یادگیری آمادگی خود را در راستای اجرای این طرح اعلام داشته است.
نجفی افزود: طرح حلقه های کتاب خوانی ویژه افراد غیر محصل است که در این طرح 50  حلقه ایجاد شده که افراد زیر نظر پشتیبان و سرگروه نسبت به امر سواد آموزی تلاش می کنند.
وی ادامه داد: طرح خواندن با خانواده از دیگر طرح هایی اجرایی در راستای افزایش میزان پوشش سواد آموزی است که این طرح ویژه دوره تحکیم است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی اضافه کرد: در راستای تعاملات سایر دستگاه های اجرایی در استان در جهت ریشه کنی بی سوادی 25 تفاهم نامه با دستگاه های مختلف در 4 حوزه حمایتی، جذب و آموزش، کیفیت بخشی و توسعه و تحکیم سواد صورت گرفته است.

منبع: پانا