اخبار
چهارشنبه، 16 دی 1394
تکالیف درسی، خودباوری دانش آموزان را تقویت می کند

تکالیف درسی، خودباوری دانش آموزان را تقویت می کند

تهران- ایرنا- کارشناس یادگیری و مدرس مهارت های زندگی معتقد است؛ انجام تکالیف درسی یک فرآیند یادگیری است که فرصت دوباره مرور را به دانش آموز داده و خودباوری وی را تقویت می کند.

 

به گزارش ایرنا، تکالیف درسی همواره از دغدغه های دانش آموزان، خانواده ها و گاه معلمان است، البته هدف از دادن تکلیف، تعمیق یادگیری و ایجاد رغبت بیشتر در کسب آموخته های دانش آموزان است.
برخی مواقع نوع و شیوه ارائه تکلیف و نظارت بر آن به نحوی است که شرایطی خارج از اهداف مورد نظر را ایجاد می کند.
** تکالیف درسی خودبازیابی ذهنی دانش آموز را تقویت می کند
یک کارشناس یادگیری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: انجام تکالیف درسی در منزل، 'خود بازیابی ذهنی' دانش آموز را فراهم می کند و او می تواند در فرصت مناسب و با حوصله، توانایی های خود را پیدا کرده و به حل مسائل بپردازد.
حسین علیزاده (کوزه کنان) ادامه می دهد: بررسی ها نشان می دهد، بیش از 90 درصد دانش آموزان انجام تکالیف را دوست دارند به شرطی که خسته کننده نباشد هرچند نکته مهم در این فرآیند آن است که خانواده باید در انجام تکالیف درسی فرزندان نقش 'داربست' را بازی و از دانش آموز حمایت روانی و معنوی کند.
وی برای اینکه انجام تکالیف به نتیجه برسد و یادگیری افزایش یابد به خانواده ها توصیه می کند: هنگام انجام تکالیف دانش آموز، اهل خانواده سکوت کرده و رعایت حالش را بکنند تا دانش آموز احساس کند که وقت مطالعه او بسیار ارزشمند است هرچند این یک نوع احترام به دانش آموز نیز محسوب می شود.
این کارشناس خانواده اضافه می کند: باید دانش آموزان را متوجه کرد که انجام تکالیف مجازات نیست بلکه یک نوع مرور برای یادگیری بهتر است و باید هنگام مطالعه و انجام تکالیف آنها، صحنه های پرجاذبه مثل تماشای تلویزیون از محیط حذف شود.
مدرس مهارت های زندگی می گوید: از دانش آموزان بخواهید یکجا را برای مطالعه مشخص کنند و پی در پی مکان مطالعه خود را عوض نکنند زیرا این کار تمرکز را از بین می برد.
وی می افزاید: هنگام انجام تکالیف درسی هرگز فرزند را تنبیه بدنی نکنید زیرا این کار خاطره بدی را از انجام تکالیف در ذهن کودک قرار می دهد همچنین نباید عاطفه و محبت مادری را با انجام ندادن تکالیف فرزند دچار خدشه کرد بعنوان مثال این جمله که (اگر مشقت را خوب ننویسی به من دیگر مامان نگو) مضر است.
علیزاده اظهار می دارد: والدین نباید تکالیف فرزند خود را به صورت مستقیم انجام دهند یعنی باید به صورت حائل و داربست روانی عمل کرده و او را فقط هدایت کنند.
وی با تاکید بر صبر و حوصله در قبال فرزندان خاطر نشان می کند: صبوری والدین دانش آموز را هم صبور می کند تا انجام تکالیف به نتیجه برسد.
کارشناس یادگیری از والدین خواست هنگام انجام تکالیف هرگز فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنند زیرا این کار خودباوری وی را از بین برده و اضطراب او را افزایش می دهد.
علیزاده می گوید: لازم است دانش آموز در پایان هر یک ساعت مطالعه، 10دقیقه استراحت کند و بین چشم او و کتاب درسی 30 سانتی متر فاصله باشد.
وی با بیان اینکه تغذیه مناسب از جمله مصرف میوه ها ضروری است، می گوید: خوردن و آشامیدن نباید در زمان مطالعه انجام شود زیرا این کار تمرکز دانش آموز را از بین می برد.
علیزاده توصیه می کند، وقتی دانش آموز تکالیف خود را به خوبی انجام می دهد و از او رضایت وجود دارد ، والدین به او پاداش دهند که این پاداش می تواند کلامی، مالی یا روحی باشد و برای اینکه پاداش، اثر روانی خود را بگذارد باید با ویژگی های روحی فرزند خود آشنا باشند.
وی با بیان اینکه ناتوانی یا ضعف در انجام تکالیف، دلیل بر کم هوشی فرزند نیست، می گوید: باید بدانیم بعضی از دانش آموزان در طول یادگیری توان واقعی خود را نشان می دهند و نباید به فرزندان بر چسب های عجولانه زد بنابراین کاری کنید که دانش آموز از انجام تکالیف درسی و محل مطالعه خاطرات خوشایند داشته باشد زیرا این کار علاقه مندی دانش آموز را برای یادگیری های بعدی افزایش می دهد.

منبع: ایرنا