اخبار
دوشنبه، 21 دی 1394
دستگاه مفهومی تصفیه آب با انرژی خورشیدی

دستگاه مفهومی تصفیه آب با انرژی خورشیدی

دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون دستگاهی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند آب آلوده را با جذب نور خورشید تصفیه کند. این دستاورد می‌تواند نقش مهمی در بحران‌ آب آشامیدنی در سراسر جهان ایفا کند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این دستگاه مفهومی قادر است آب غیربهداشتی را با نور خورشید ترکیب کرده و یک منبع آب آشامیدنی تولید کند.
دستگاه مفهومی از یک میله فلزی – در حالت ایده‌آل اکسید یا دی‌اکسید تیتانیوم- تشکیل شده که نور خورشید را برای اکسید کردن آب جذب کرده و پروکسید هیدروژن تولید می‌کند. اکسید قلع و دی‌اکسید تیتانیوم ترکیبات بسیار بادوامی هستند.
به عبارت دیگر این مواد به چیزی متصل نمی‌شوند و هیچ ماده شیمیایی به آن نمی‌چسبد. این ویژگی اتصال سخت به ترکیبات دیگر باعث ایجاد پروکسید هیدروژن می‌شود.
اکسید قلع و دی‌اکسید تیتانیوم با استفاده از انرژی فوتون‌های خورشیدی، مولکول آب را به شکل پروکسید هیدروژن اکسیده می‌کند. سپس زمانی که پروکسید هیدروژن همه باکتری و آلاینده‌های ارگانیک آب را حذف کرد، دستگاه خود را خاموش می‌کند.
پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 حدود سه میلیارد نفر به آب پاکیزه دسترسی نداشته باشند اما با ساخت و توزیع دستگاه جدید می‌توان امیدوار بود که این تعداد کاهش یابد.


منبع: ایسنا