اخبار
پنجشنبه، 29 بهمن 1394
تلفن‌های همراه باریک‌تر با لنزهای مسطح فوق نازک

تلفن‌های همراه باریک‌تر با لنزهای مسطح فوق نازک

مهندسان دانشگاه یوتا توانسته‌اند روش جدیدی برای طراحی اجزای اپتیکی ایجاد کنند که مسطح و بسیار نازک بوده اما همچنان می‌توانند نور را در یک نقطه مانند لنزهای قدیمی خم کنند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان امیدوارند این دستاورد بتواند در پنج سال آینده به شکل لنزهای فوق نازک به اندازه کاغذ در دوربین‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
محققان این دیدگاه را که لنزهای مسطح و انکساری نمی‌توانند برای همه رنگها بطور همزمان اصلاح شوند، به چالش کشیده‌اند. معمولا لنزهای انکساری بطور متفاوتی طول موجهای مختلف را خم می‌کنند که به انحرافات رنگی بزرگ منجر می‌شود.
اما مهندسان یک لنز فوق بی‌رنگ طراحی کرده‌اند که 10 برابر از عرض موی انسان باریکتر بوده و از یک هندسه ریزساختار برای آوردن طول‌موجهای مختلف به یک قطب کانونی استفاده می‌کند. به این طریق، لنزهای آینده که با این روش تولید می‌شوند می‌توانند جایگزین لنزهای بزرگتر و منحنی شوند که در دوربین‌ها قابل استفاده است.
به گفته محققان، شیوه تولید این لنزها که می‌توانند از هر نوع ماده شفاف مانند پلاستیک و شیشه ساخته شوند، به آن‌ها در برابر لنزهای مسطحی مانند متالنزها که ساختشان سخت‌تر است، برتری داده است.
اگرچه آن‌ها اذعان دارند که تحقیقات بیشتری پیش از جایگزین کردن این فناوری با لنزهای رایج نیاز است. محققان اکنون بر کاربردهایی مانند دوربین‌های تلفن همراه، دوربین‌های نصب شونده روی پهپادها و دستگاه‌های پزشکی که اندازه و وزن در آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، برای این فناوری متمرکز شده‌اند.
این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.


منبع: ایسنا