اخبار
پنجشنبه، 29 بهمن 1394
تولید ال‌ای‌دی با استفاده از پروتئین

تولید ال‌ای‌دی با استفاده از پروتئین

یک تیم تحقیقات بین‌المللی با ترکیب پروتئین در ساختار ال‌ای‌دی موفق به تولید ارزان بایوال‌ای‌دی شده است.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، با افزایش تقاضا برای استفاده از ال‌ای‌دی به عنوان منبع تأمین نور، تحقیقات در این حوزه دامنه بیشتری پیدا کرده است. در حال حاضر از ترکیباتی نظیر سریم و یوتریم برای تولید ال‌ای‌دی استفاده می‌شود که هزینه تولید را افزایش می‌دهد. ال‌ای‌دی‌ها معمولاً هنگام نوردهی، رنگ نیز تولید می‌کنند که این کار موجب بروز مشکلاتی برای چشم می‌شود. بنابراین استفاده طولانی مدت از آن‌ها برای چشم چندان مناسب نیست. برای حل این مشکل اخیرا محققان آلمانی با همتایان اسپانیایی از پروتئین‌های لومینسانس برای تقویت ساختار پلیمرها استفاده و در نهایت ساختاری لاستیکی ارائه کردند. این ابزار جدید هیبریدی می‌تواند نور سفید تولید کند؛ چیزی که ال‌ای‌دی‌های رایج امکان ایجاد آن را ندارند و همیشه ناخالصی رنگی در ‌آن‌ها وجود دارد.
برای این که بتوان نور سفید تولید کرد، باید یا نور آبی یا سبز به این لاستیک‌ها تابیده شود. پژوهشگران از ترکیب لایه‌هایی که این نورها را ایجاد می‌کند، استفاده کردند تا در نهایت بایوال‌ای‌دی با قابلیت تولید نور سفید تولید کنند. نور سفید تولید شده در بایوال‌ای‌دی‌های این محققان توسط سه لایه مختلف تولیدکننده نورهای سبز، قرمز و آبی ایجاد می‌شود.
مزیت این بایوال‌ای‌دی‌ها این است که به سادگی می‌توان ترکیبات سازنده آن‌ها را بازیافت کرد. همچنین این ترکیبات قادرند در دما یا رطوبت مختلف دوام داشته باشند. این اولین باری است که پروتئین‌ها در ساخت یک ابزار اپتوالکترونیک استفاده می‌شوند؛ چیزی که در 50 سال گذشته سابقه نداشته است.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.


منبع: ایسنا